settings icon
share icon
Spørsmål

Er universalisme/universell frelse biblisk? Hvorfor er det så mange som tror på dette?

Svar


Universalisme er troen på at alle vil bli frelst. Det er mange mennesker i dag som tror på universell frelse og tror at alle mennesker til slutt ende opp i himmelen. Kanskje er det tanken på menn og kvinner som lever et liv i evig pine i helvete som gjør at enkelte velger å forkaste Skriftens lære om dette spørsmålet. For noen er det en overvekt på kjærlighet og medfølelse av Gud og forsømmelse av rettferdighet av Gud som fører dem til å tro at Gud vil ha nåde på hver eneste levende sjel. Men Skriften lærer oss at noen mennesker vil tilbringe evigheten i helvete.

Først av alt så slår Bibelen klart og tydelig fast at mennesket vil leve et evig liv i helvete. Jesu egne ord bekrefter at tiden i himmelen for de frelste vil vare like lenge som de som lever et liv i helvete. Matteus 25:46 sier: "Da de [de ufrelste] vil gå bort til evig straff, får de rettferdige evig liv." Ifølge dette verset er straffen for de ufrelste like evig som livet til de rettferdige. Noen mener at de i helvete til slutt vil opphøre å eksistere, men Herren selv bekrefter at den vil vare evig. Matteus 25:41 og Markus 9:44 beskriver helvete som en "evig ild" og "uslokkelig ild".

Hvordan unngår man dette ild som aldri slokner? Mange tror at alle veier og alle religioner og livssyn fører til himmelen, eller anser at Gud er så full av kjærlighet og barmhjertighet at han vil tillate alle mennesker inn i himmelen. Gud er absolutt full av kjærlighet og barmhjertighet, det var disse kvalitetene som førte ham til å sende sin Sønn, Jesus Kristus, til jorden for å dø på korset for oss. Jesus Kristus er den eneste døren som fører til en evighet i himmelen. Apg 4:12 sier, "det er ikke frelse i noen annen, for det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt til mennesker, som vi må bli frelst.” ”Det er én Gud og én mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Jesus Kristus” (1 Tim 2:5). I Joh 14:6, sier Jesus: "Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten å gå gjennom meg. "Johannes 3:16," For slik har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal fortapes, men ha evig liv. "Hvis vi velger å forkaste Guds Sønn, oppfyller vi ikke kravene til frelse (03:16 John, 18, 36).

Med vers som disse, blir det klart at universalisme og universell frelse er ubibelsk tro. Universalisme motsier direkte hva Skriften lærer. Mens mange mennesker beskylder kristne for å være intolerante og "eksklusive" så er det viktig å huske at disse ordene kommer fra Kristus selv. Kristne kan ikke utvikle disse ideene på egen hånd, dette er rett og slett hva Herren allerede har sagt. Folk velger å avvise meldingen fordi de ikke ønsker å møte opp til sin synd og innrømme at de trenger å bli reddet av Herren. Å si at de som avviser Guds bestemmelse av frelsen gjennom Hans Sønn vil bli lagret, er å fornedre Guds hellighet og rettferdighet og negere nødvendigheten av Jesu offer på våre vegne.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Er universalisme/universell frelse biblisk? Hvorfor er det så mange som tror på dette?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries