settings icon
share icon
Spørsmål

Er frelse ved troen alene, eller ved tro pluss gjerninger?

Svar


Dette er kanskje det viktigste spørsmålet i hele den kristne teologien. Dette spørsmålet er årsaken til reformasjonen – splittelsen mellom den protestantiske kirke og den katolske kirke. Dette spørsmålet er en viktig forskjell mellom bibelsk kristendom og flesteparten av de “kristne” kultene. Er frelse ved troen alene, eller ved tro pluss gjerninger? Er jeg frelst bare ved å tro på Jesus, eller må jeg tro på Jesus og gjøre visse ting?

Spørsmålet om tro alene eller tro pluss gjerninger er vanskeliggjort av noen bibelvers som er vanskelig å forsone. Sammenlign Romerbrevet 3,28 og 5,1 og Galaterbrevet 3,24 med Jakob 2,24. Noen ser en forskjell mellom Paulus (frelse er ved troen alene) og Jakob (frelse er ved tro pluss gjerninger). I realiteten var ikke Paulus og Jakob uenig i det hele tatt. Det eneste punktet som noen hevder de er uenige på, er forholdet mellom tro og gjerninger. Paulus sier dogmatisk at rettferdiggjørelse er ved tro alene (Ef 2,8-9) mens det virker som at Jakob sier at rettferdiggjørelse er ved tro pluss gjerninger. Dette tilsynelatende problemet blir løst ved å undersøke nøyaktig hva Jakob snakker om. Jakob avfeier oppfattelsen om at en person kan ha tro uten å produsere noen gode gjerninger (Jak 2,17-18). Jakob understreker det poenget at ekte tro på Kristus vil forårsake et forandret liv og gode gjerninger (Jak 2,20-26). Jakob sier ikke at rettferdiggjørelse er ved tro pluss gjerninger, men heller at en person som virkelig er rettferdiggjort ved tro vil ha gode gjerninger i sitt liv. Hvis en person hevder å være en troende, men ikke har noen gode gjerninger i sitt liv – har han/hun sannsynligvis ikke ekte tro på Kristus (Jak 2,14 og 17 og 20 og 26).

Paulus sier det samme i sine skrifter. Den gode frukten som troende burde ha i sine liv står oppramset i Galaterbrevet 5,22-23. Umiddelbart etter å ha fortalt oss at vi er frelst ved tro, ikke gjerninger (Ef 2,8-9), informerer Paulus oss at vi ble skapt for å gjøre gode gjerninger (Ef 2,10). Paulus forventer like mye av et forandret liv som Jakob gjør; “Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!” (2 Kor 5,17) Jakob og Paulus er ikke uenige i deres lære om frelsen. De tilnærmer seg det samme emne fra forskjellige perspektiver. Paulus understreker ganske enkelt at rettferdiggjørelse er ved tro alene mens Jakob legger vekt på det faktum at tro på Kristus skaper gode gjerninger.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Er frelse ved troen alene, eller ved tro pluss gjerninger?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries