settings icon
share icon
Spørsmål

Hvordan kan jeg være sikret å bli frelst?

Svar


Hvordan kan du vite sikkert at du er blitt reddet? Tenk på 1. Johannes 5:11-13: “Og dette er vitnesbyrdet: Gud har gitt oss evig liv, og dette livet finnes i Sønnen Hans. Han som har Sønnen har liv; han som ikke har Guds Sønn har ikke liv. Jeg skriver dette til dere som tror på navnet til Guds Sønn slik at dere skal vite at dere har evig liv.” Hvem er det som “har” Sønnen? Er det de som har troen på Ham og som har akseptert Ham? (Johannes 1:12). Har du Jesus så har du liv. Ikke et tilfeldig liv, men et evig liv.

Gud vil sikre oss denne frelsingen. Vi kan ikke leve våre kristne liv og samtidig bekymre oss dagene i ende over hvorvidt vi er reddet eller ikke. Det er derfor Bibelen gjør frelsingen så klinkende klar. Tro på Jesus så blir du reddet (Johannes 3:16; Apostlenes gjerninger 16:31). Tror du at Jesus er redderen, at Han døde på korset på grunn av dine synder (Romerne 5:8; 2 Korinterne 5:21)? Stoler du på at Han skal frelse deg? Om svaret er ja så er du reddet! Garantien innebærer å “bli kvitt tvilen.” Ved å lytte til Guds Ord så kan du slippe å tvile og innse at du er evig reddet.

Jesus selv bekrefter dette når det gjelder de som har hatt troen på Ham: “Jeg gir dem evig liv, og de skal aldri bli fortapte; ingen kan ta de fra mine hender. Min Far, som har gitt de til meg, er større enn alt; ingen kan ta de fra min Fars hender” (Johannes 10:28-29). Evig liv er nettopp det – evig. Det finnes ikke noen, ikke engang deg selv, som kan ta det fra deg.

Vi skjuler Guds Ord i våre hjerter slik at vi ikke synder mot Ham (Salme 119:11), og dette inkluderer synden som innebærer tvil. Gled deg over at Gud sier dette til deg, at i stedet for å tvile så kan vi leve med selvtillit! Vi er garanterte evig liv, så det behøver du aldri lure på. Vår sikring er basert på Guds kjærlighet til oss gjennom Jesus Kristus.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hvordan kan jeg være sikret å bli frelst?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries