settings icon
share icon
Spørsmål

Kristen drømmetolking, kommer våre drømmer fra Gud?

Svar


GotQuestions.org er ikke en kristen drømmetolkingsservice. Vi tolker ikke drømmer. Vi mener sterkt at en persons drømmer og meningen bak disse drømmene er en sak mellom dem og Gud alene. Snakker Gud fremdeles til oss gjennom drømmer? Gud snakket til mennesker mange ganger gjennom Skriften i drømmer. Eksempler er Josef, sønn av Jacob (1. Mosebok 37:5-10); Josef, Marias mann (Matteus 2:12-22); Solomon (1. Konger 3:5-15); og flere andre (Daniel 2:1, 7:1; Matteus 27:19). Det er også en profeti av profeten Joel (Joel 2:28), sitert av apostelen Peter i Apostlenes gjerninger 2:17 som nevner det faktum at Gud bruker seg av drømmer. Så det enkle svaret er ja, Gud kan og snakker fremdeles til oss gjennom drømmer.

Men det er en forskjell i hvordan vi kan tolke det som sannhet i dag. Vi må huske på det at Bibelen er ferdigstilt og har avslørt alt vi trenger og vite fra nå av og for all fremtid. Dette betyr ikke at Gud ikke utfører mirakler eller snakker til oss gjennom drømmer i dag, men alt Gud sier til oss, enten det er en drøm, visjon, inntrykk eller en “stille, liten stemme” så vil det stemme overens med det Han allerede har avslørt i Hans Ord. Drømmer kan aldri plasseres i en høyere autoritet enn Skriftene.

Om du har en drøm og føler at Gud kanskje ga den til deg så bør du bønnfullt undersøke Guds Ord og sørge for at drømmen stemmer overens med Skriften. Om så er tilfelle så bør du bønnfullt vurdere hva Gud ville hatt deg til å gjøre som respons på denne drømmen (James 1:5). I Skriften så får vi vite at når noen opplever en drøm fra Gud så gjorde Gud alltid klart for meningen som lå bak, enten det var direkte mot personen, gjennom en engel eller gjennom en budbringer (1. Mosebok 40:5-11; Daniel 2:45, 4:19). Når Gud snakker til oss så sørger Han for at Hans melding er klar og tydelig.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Kristen drømmetolking, kommer våre drømmer fra Gud?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries