settings icon
share icon
Spørsmål

Er apostlenes død registrert i Bibelen? Hvordan døde hver og en av apostlene?

Svar


Den eneste apostelens død som står i Bibelen er James (Aktene 12:2). Kong Herod drepte James “med sverdet,” mest sannsynlig en referanse til halshugging. Omstendighetene rundt de andre apostlenes død er relatert gjennom kirkens tradisjon, så vi bør ikke legge så altfor mye vekt på noen av de andre. Den vanligste aksepterte kirketradisjonen i forhold til en av apostlenes død er at apostelen Peter ble korsfestet opp og ned på et x-formet kors i Roma i oppfyllelsen av Jesu profeti (Johannes 21:18). Følgende er de mest populære “tradisjonene” i forhold til de andre apostlenes død:

Matteus led martyrdøden i Etiopia og ble drept av et sverdsår. John fikk oppleve martyr da han ble kokt i et digert basseng av kokende olje under en bølge av forfølgelser i Roma. Men han klarte seg mirakuløst fra døden. John ble så sendt til gruvene på øya Patmos. Han skrev sin profetiske bok av åpenbaringer på Patmos. Apostelen John ble senere satt fri og vendte tilbake til det som i dag er Tyrkia. Han døde som en gammel mann, den eneste apostelen som døde en fredfull død.

James, broren til Jesus (ikke offisielt en apostel), var lederen av kirken i Jerusalem. Han ble kastet fra det sørøstlige punktet av tempelet (over hundre fot ned) da han nektet å benekte sin tro på Kristus. Da de oppdaget at han overlevde fallet så ble han slått i hjel av sine fiender med en kølle. Dette er det samme punktet hvor Satan hadde tatt med Jesus under fristelsen.

Bartholomeus, også kjent som Nathanael var en misjonær i Asia. Han vitnet i det nåværende Tyrkia og led martyrdøden for hans forkynnelse i Armenia ved å bli flådd i hjel med en pisk. Andrew ble korsfestet på et x-formet kors i Hellas. Etter å ha blitt alvorlig pisket av syv soldater så knøt de kroppen hans til korset med tau for å forlenge lidelsen. Hans følgere rapporterte at da han ble ledet til korset så sa Andrew: “Jeg har lenge ønsket og forventet denne gledelige timen. Korset har blitt innviet av Kristus kropp som henger på det.” Han fortsatte å forkynne til sine plageånder i to dager før han døde. Apostelen Thomas stukket med et spyd i India under en av hans misjonærturer for å etablere kirken der. Matthias, apostelen som ble valgt for å erstatte forrederen Judas Iscariot, ble steinet og så halshugget. Apostelen Paul ble torturert og så halshugget av den onde keiseren Nero i Roma i 67 e.Kr Det finnes tradisjoner som omhandler de andre apostlene også, men uten noen pålitelig historisk eller tradisjonell støtte.

Det er ikke så viktig hvordan apostlene døde. Det som er viktig er det faktum at de alle var villige til å dø for sin tro. Om ikke Jesus hadde gjenoppstått så ville disiplene ha visst dette. Mennesker vil ikke dø for noe de vet er en løgn. Det faktum at alle apostlene var villige til å dø en forferdelig død som straff for å nekte å si opp troen sin på Kristus er et enormt bevis på at de virkelig var vitner av oppstandelsen av Jesus Kristus.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Er apostlenes død registrert i Bibelen? Hvordan døde hver og en av apostlene?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries