settings icon
share icon
Spørsmål

Hva er åpen teisme?

Svar


“Åpen teisme,” også kjent som “teologien om åpenhet” og “Guds åpenhet,” er et forsøk på å forklare Guds forutviten i forhold til menneskets frie vilje. Det primære argumentet bak åpen teisme er: mennesker er virkelig frie; om Gud kjente til fremtiden så kunne ikke menneskene være helt frie. Derfor vet ikke Gud absolutt alt om fremtiden. Åpen teisme hevder at ingen kan vite noe om fremtiden. Derfor kan man si at Gud vet alt som går an å vite, men Han vet ingenting om fremtiden.

Åpen teisme baserer sin tro på de passasjer i Skriften som beskriver Gud som at han “ombestemte seg” eller “var overrasket” eller “syntes å tilegne seg kunnskap” (Genesis 6:6; 22:12; Exodus 32:14; Jonah 3:10). I lys av de mange andre Skrifter som deklarerer Guds kjennskap om fremtiden så bør disse Skriftene tolkes som at Gud selv forklarer ting på en måte vi kan forstå. Gud vet hva våre handlinger og beslutninger vil være, men han “ombestemmer seg” i den forstand at hans handlinger er basert på våre handlinger. Guds skuffelse over menneskehetens ondskap innebærer ikke at han ikke var klar over at det ville inntreffe.

I motsetning til åpen teisme så konstaterer Psalm 139:4, “Før et ord har satt seg på min tunge så vet du alt om det, åh Herre… Alle mine dager ble skrevet i din bok før de i det hele tatt kom til å skje.” Hvordan kunne Gud forutse detaljer i det gamle testamentet om Jesus Kristus om Han ikke kunne forutse fremtiden? Hvordan kunne Gud garantere evig frelsing om Han ikke visste hva som ville skje i fremtiden?

Til syvende og sist så svikter åpen teisme i den forstand at den prøver å forklare det uforklarlige – forholdet mellom Guds forutviten og menneskets frie vilje. Akkurat slik som ekstreme former av Kalvinisme svikter i den forstand at de får mennesket til å se ut som forprogrammerte roboter så svikter åpen teisme i den forstand at den avviser Guds sanne allvitenhet og suverenitet. Vi må forstå Gud gjennom tro, for “uten tro er det umulig å behage Gud” (Hebreerne 11:6a). Åpen teisme kan derfor ikke klasses som en skrift. Det er rett og slett en annen måte for oss endelige mennesker å forstå en uendelig Gud. Åpen teisme bør derfor avvises av de som tror på Gud. Selv om åpen teisme er en forklaring på forholdet mellom Guds forutviten og menneskets frie vilje så er det ingen biblisk forklaring.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva er åpen teisme?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries