settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier de kristne om å røyke? Hvorfor er det feil å røyke? Er det en synd å røyke sigaretter?

Svar


Bibelen nevner egentlig aldri røyking. Men det finnes prinsipper som definitivt syfter på røyking. For det første så kommanderer Bibelen oss å aldri la kroppene våre “styres” av noe. “Alt er lov i mine øyne – men det er ikke alt som lønner seg. Alt er lov i mine øyne – men jeg vil ikke styres av noe” (1. Korinterne 6:12). Røyking er uten tvil avhengende. Senere i passasjen så blir vi fortalt, “Vet du ikke at kroppen vår er Den Hellige Ånds tempel, som finnes i deg, som du har fått av Gud? Du er ikke din egen; du ble kjøpt til en pris. Derfor bør du ære Gud med kroppen din” (1. Korinterne 6:19-20). Røyking er uten tvil veldig dårlig for helsen din. Røyking er også skadelig for lunger og hjertet.

Kan røyking klasses som “gunstig” (1. Korinterne 6:12)? Kan vi si at røyking virkelig er å ære Gud med kroppen din (1. Korinterne 6:20)? Kan et menneske på en ærlig måte røyke for “Guds nåde” (1. Korinterne 10:31)? Vi mener bestemt at svaret på dette spørsmålet er et rungende “nei.” Som et resultat av dette så mener vi at røyking er en synd og bør derfor ikke utøves av noen som tror på Jesus Kristus.

Noen prøver å snu på dette ved å si at så mange mennesker spiser usunn mat, noe som man også kan bli avhengig av og som er like dårlig for kroppen. For eksempel så er det så mange som er så hjelpløst avhengige av koffein at de ikke fungerer uten en kopp kaffe når de står opp om morgenen. Og dette er jo sant, så hvordan kan da dette rettferdiggjøre røyking? Vår mening er at kristne bør unngå forslukenhet og ekstremt overdreven spising. Ja, kristne er ofte hyklerske når det gjelder å fordømme en synd å fremme den andre. Men nok en gang; dette betyr ikke at røyking ærer Gud.

Et annet argument mot denne synden på røyking er at mange troende faktisk var røykere; som for eksempel den kjente britiske predikanten C.H. Spurgeon som var kjent for sine sigarer. Men vi tror ikke at dette argumentet holder. Vi mener at Spurgeon ikke burde ha røyket – dette var feil. Var han ellers en gudfryktig man og en fantastisk lærer av Guds Ord? Absolutt! Men gjør det at hans handlinger og uvaner ærer Gud?

Ved å konstatere at røyking er en synd så mener vi ikke at alle røykere er ureddet. Det finnes mange sanne troende som røyker. Røyking gjør ikke at vi ikke kan bli reddet, og det gjør heller ikke at vi mister vår frelsing. Røyking er ikke noe mindre tilgivende enn noen annen synd, enten det er en som nettopp er blitt kristen eller en kristen som tilstår sin synd overfor Gud (1. John 1:9). Samtidig så mener vi at røyking er en synd som det er mulig å forlate og komme over med hjelp av Gud.

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier de kristne om å røyke? Hvorfor er det feil å røyke? Er det en synd å røyke sigaretter?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries