settings icon
share icon
Spørsmål

Hva sier Bibelen om helbredelse? Er det helbredelse i forsoningen med Kristus?

Svar


I. Jesaja 53:5, som så er sitert i 1. Peter 2:24, er et nøkkelvers om helbredelse, men det er ofte misforstått og mistolket. “Men Han ble såret for våre overtredelser, Han ble knust for våre misgjerninger, straffen som brakte oss fred var over Ham, og ved Hans sår har vi blitt helbredet.” Ordet “helbredelse” kan enten bety åndelig eller fysisk helbredelse. Men disse versene i Jesaja 53 og 1. Peter 2 gjør det klart og tydelig at det handler om åndelig helbredelse. “Han selv bar våre synder på sitt legeme på treet, slik at vi kunne dø fra syndene og leve for rettferdigheten, ved Hans sår har du blitt helbredet” (1. Peter 2:24). Verset snakker om synd og rettferdighet, ikke sykdom og skade. Derfor mener de at man blir tilgitt og reddet, ikke fysisk helbredet.

Bibelen binder ikke spesifikt fysisk helbredelse sammen med åndelig helbredelse. Innimellom hender det at mennesker er fysisk helbredet når de velger å tro på Kristus, men slik er ikke alltid tilfellet. Innimellom er det Guds vilje å helbrede, men innimellom ikke. Apostelen John gir oss det riktige perspektivet: “Dette er tilliten vi har i en nærmende Gud: om vi ber om noe som følger viljen Hans, så hører Han oss. Og om vi vet at Han hører oss – uansett hva vi spør om – så vet vi at vi har det vi spurte Ham om” (1. Johannes 5:14-15). Gud utfører fremdeles mirakler. Gud helbreder fremdeles mennesker. Sykdom smerte og død er fremdeles virkeligheter i denne verden. Om ikke Herren vender tilbake så vil alle som lever i dag dø, og de fleste av disse menneskene (kristne inkludert) vil dø som et resultat av fysiske problem (sykdom eller skade). Det er ikke alltid Guds vilje å helbrede oss fysisk.

Til syvende og sist så venter vår fullstendige fysiske helbredning på oss i himmelen. I himmelen så vil det ikke lenger finnes smerte, sykdom, lidelse eller død (Johannes åpenbaring 21). Vi trenger å fokusere mindre på vår fysiske tilstand i denne verden og fokusere mye mer på vår åndelige tilstand (Romerne 12:1-2). Da kan vi fokusere våre hjerter på himmelen hvor vi ikke lenger trenger å håndtere fysiske problemer. Johannes åpenbaring 21:4 beskriver den sanne helbredelsen vi alle bør strebe etter: “Han vil tørke hver eneste tåre fra våre kinn. Det vill ikke finnes mer død eller sorg eller gråt eller smerte, for det gamle har forsvunnet.”

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva sier Bibelen om helbredelse? Er det helbredelse i forsoningen med Kristus?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries