settings icon
share icon
Spørsmål

Hva skjer med de som aldri har hørt om Jesus? Vil Gud fordømme en person som aldri har hørt om Ham?

Svar


Alle mennesker er ansvarlige overfor Gud enten de har "hørt om Ham eller ei. Bibelen forteller oss at Gud har åpenbart seg i naturen (Romerne 1:20) og i hjertene til menneskene (Forkynneren 3:11). Problemet er at den menneskelige rase er syndig; vi avviser alle denne kunnskapen om Gud og opprører mot Ham (Romerne 1:21-23). Hvis det ikke var for Guds nåde, så ville vi være overgitt til de syndige lystene i våre hjerter slik at vi oppdager hvor ubrukelige og elendige våre liv er uten Ham. Han gjør dette for dem som stadig avviser Ham (Romerne 1:24-32).

I virkeligheten er det ikke det at noen mennesker ikke har hørt om Gud. Snarere er problemet at de har forkastet det de har hørt og hva som er lett sett i naturen. 5. Mosebok 4:29 proklamerer: "Men hvis derfra du søker Herren din Gud, vil du finne Ham hvis du ser Ham med hele ditt hjerte og av hele din sjel." Dette verset lærer et viktig prinsipp – alle som virkelig søker etter Gud vil finne Ham. Hvis en person virkelig ønsker å kjenne Gud, vil Gud gjøre seg kjent.

Problemet er "det er ingen som forstår, ingen som søker Gud" (Romerne 3:11). Folk forkaster kunnskapen om Gud som er tilstede i naturen og i deres egne hjerter og i stedet bestemmer seg for å tilbe en "gud" av sin egen kreasjon. Det er tåpelig å diskutere rettferdigheten av Gud sender noen til Helvete som aldri hadde anledning til å høre evangeliet om Kristus. Folk er ansvarlige overfor Gud for det som Gud allerede alt har åpenbart for dem. Bibelen sier at folk avviser denne kunnskapen, og derfor er Gud rettferdig i å fordømme dem til Helvete.

I stedet for å debattere skjebnen til de som aldri har hørt om Ham så er det viktig for oss som kristne å sørge for at de virkelig hører. Vi skal spre evangeliet gjennom nasjonene (Matteus 28:19-20; Apostlenes gjerninger 1:8). Vi vet at mennesker avviser Gud og det må motivere oss til å spre de gode nyhetene om frelsing gjennom Jesus Kristus. Kun ved å akseptere Guds nåde gjennom Herren Jesus Kristus kan mennesker bli reddet fra sine synder og en evighet uten Gud.

Om vi antar at de som aldri har hørt om evangeliet er gitt nåde fra Gud så vil vi få store problemer. Om mennesker som aldri engang har hørt om evangeliet blir reddet så er det logisk at vi må sørge for at ingen noensinne hører om evangeliet. Det verste vi kunne gjøre er å dele evangeliet med noen som avviser det. Om det skulle skje så ville han eller hun bli fordømt. Mennesker som ikke hører evangeliet må bli fordømte, ellers så er det ingen vits i å lære ut evangeliet. Hvorfor risikere at mennesker muligvis avviser evangeliet og fordømmer seg selv når de nettopp ble reddet fordi de aldri før hadde hørt evangeliet?

English



Returner til den norske hjemmesiden

Hva skjer med de som aldri har hørt om Jesus? Vil Gud fordømme en person som aldri har hørt om Ham?
Del denne siden: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries