settings icon
share icon
Fråga

Är universalism/universell frälsning bibliska?

Svar


Universalism är tron att alla kommer att bli frälsta. Det finns många människor idag som håller till universell frälsning och tror att alla människor hamnar så småningom upp i himlen. Kanske är det tanken på män och kvinnor som lever ett liv i evig pina i helvetet som orsakar en del att avvisa undervisning av skriften i denna fråga. För vissa är det en överbetoning på kärlek och medkänsla Gud och försummelse av rättfärdighet och rättvisa då Gud som leder dem att tro Gud förbarma sig över alla levande varelser. Men skriften visar att vissa människor kommer att tillbringa evigheten i helvetet.

Först av allt, gör Bibeln klart att ofrälsta människor skall bo för evigt i helvetet. Jesus egna ord bekräfta att den tid tillbringade i himlen för de frälsta kommer att pågå så länge som den ofrälste i helvetet. Matteus 25:46 säger: "Och dessa ska gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv." Enligt denna vers, är straffet för de ofrälsta lika evigt som livet för de rättfärdiga.

Vissa tror att de i helvetet så småningom kommer att upphöra att existera, men Herren själv bekräftar att det kommer att vara för evigt. Matteus 25:41 och Mark 9:44 beskriver helvetet som "evig eld" och "outsläcklig eld".

Hur gör man undvika detta outsläcklig eld? Många människor tror att alla vägar-alla religioner och trosuppfattningar, leder till himlen, eller de anser att Gud är så full av kärlek och barmhärtighet att han kommer att tillåta alla människor i himlen. Gud är verkligen full av kärlek och barmhärtighet; Det var dessa egenskaper som ledde honom att sända sin Son, Jesus Kristus, till jorden för att dö på korset för oss. Jesus Kristus är den exklusiva dörr som leder till en evighet i himlen. Apg 4:12 säger: "Hos ingen annan finns frälsningen, och under himlen finns inget annat namn som människor fått genom vilket vi blir frälsta." "Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus," (1 Tim 2:5). I Johannes 14:6, säger Jesus, "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Johannes 3:16: "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." Om vi väljer att förkasta Guds son, uppfyller vi inte kraven för frälsning (Joh 3:16, 18, 36).

Med verser som dessa, blir det tydligt att universalism och universell frälsning är obibliska föreställningar. Universalism motsäger direkt vad skriften lär. Medan många människor anklagar kristna för att vara intoleranta och "exklusiva", är det viktigt att komma ihåg att dessa är de ord Kristus själv. Kristna utvecklar inte dessa idéer på egen hand; Kristna helt enkelt anger vad Herren redan har sagt. Människor som väljer att avvisa meddelandet eftersom de inte vill ta itu med sin synd och erkänna att de behöver Herren att rädda dem. Att säga att de som förkastar Guds tillhandahållande av frälsning genom hans son räddas, är att förringa Guds helighet och rättvisa och förneka behovet av Jesu offer för vår räkning.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Är universalism/universell frälsning bibliska?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries