settings icon
share icon
Fråga

Varför satte Gud kunskapens träd på gott och ont i Edens lustgård?

Svar


Gud satte kunskapens träd på gott och ont i Edens lustgård för att ge Adam och Eva ett val att lyda honom eller att inte lyda honom. Adam och Eva var fria att göra vad de ville, förutom äta från kunskapens träd på gott och ont. Första Mosebok 2:16-17: "Och Herren Gud gav mannen denna befallning: 'Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö.'" Om Gud inte hade gett Adam och Eva valet, skulle de ha i huvudsak varit robotar, helt enkelt gjort vad de var programmerade att göra. Gud skapade Adam och Eva att vara fria varelser, att kunna fatta beslut och att välja mellan gott och ont. För att Adam och Eva verkligen skulle vara fria, var de tvungna att ha ett val.

Det fanns ingenting i huvudsak ont i trädet eller frukten av trädet. Det är osannolikt att äta av frukten verkligen gav Adam och Eva ytterligare kunskap. Det var olydnaden som öppnade Adam och Evas ögon till det onda. Deras synd att inte lyda Gud förde synd och ondska i världen och i deras liv. Att äta frukten, som en handling av olydnad mot Gud, var det som gav Adam och Eva kunskap om det onda (1 Mos 3: 6-7).

Gud ville inte Adam och Eva skulle synda. Gud visste i förväg vad resultatet av synd skulle vara. Gud visste att Adam och Eva skulle synda och skulle därmed få ondskan, lidandet och döden in i världen. Varför tillät då Gud Satan att fresta Adam och Eva? Gud tillät Satan att fresta Adam och Eva för att tvinga dem att göra valet. Adam och Eva valde, av egen fri vilja, att vara olydiga mot Gud och äta av den förbjudna frukten. Resultatet: ondska, synd, lidande, sjukdom och död har plågat världen sedan dess. Adam och Evas beslut resulterade i att varje person föds med en syndig natur, en tendens att synda. Adam och Evas beslut är vad i slutändan det som krävs för att Jesus Kristus ska dö på korset och utgjuta sitt blod för vår räkning. Genom tron på Kristus, kan vi bli fria från syndens konsekvenser och i slutändan fri från synden själv. Vi kan upprepa aposteln Paulus ord i Romarbrevet 7:24-25, "Jag arma människa! Vem ska rädda mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag."

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Varför satte Gud kunskapens träd på gott och ont i Edens lustgård?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries