settings icon
share icon
Fråga

Hur kan jag veta säkert att jag kommer till Himmeln när jag dör?

Svar


Vet du säkert att du har ett evigt liv och att du kommer till Himmeln när du dör? Gud vill att du ska vara säker! Bibeln säger: “Detta skriver jag till er som tror på Guds sons namn, för att ni skall veta att ni har evigt liv” (1 Johannesbrev 5:13). Anta att du står rakt framför Gud nu och Han frågar dig, “Varför skulle jag ge låta dig komma in i Himmeln”? Vad skulle du säga? Du vet kanske inte vad du skulle svara. Vad du behöver veta är att Gud älskar oss och har öppnar en väg för oss så vi vet helt säkert var vi kommer att tillbringa evigheten. Bibeln säger det på detta viset: “Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv” (Johannesevangeliet 3:16).

Vi måste först förstå problemet som håller oss från Himmeln. Problemet är detta – vår syndfulla natur håller oss från att ha en relation med Gud. Vi är alla syndare genom naturen och genom valet. “Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud” (Romarbrevet 3:23). Vi kan inte rädda os själva. “Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig” (Efesierbrevet 2:8-9). Vi förtjänar död och helvete. “Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre” (Romarbrevet 6:23).

Gud är helig och måste straffa synden, fast Han älskar oss och har get oss förlåtelse för vår synd. Jesus sa: “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Johannesevangeliet 14:6). Jesus dog för oss på korset: “Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden” (1 Petrusbrev 3.18). Jesus är uppstånden från det döda: “vår herre Jesus som blev utlämnad för våra överträdelsers skull och uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull” (Romarbrevet 4:25).

Så, tillbaka till grundfrågan - “Hur kan jag veta säkert att jag kommer till himmeln när jag dör?” Svaret är det här – tro på Herren Jesus Kristus och du kommer att bli räddad (Apostlagärningarna 16:31). “Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn” (Johannesevangeliet 1:12). Du kan ta emot evigt liv som en gratis gåva. “Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre” (Romarbrevet 6:23). Du kan leva ett fullt meningsfullt liv just nu. Jesus sa: “Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd” (Johannesevangeliet 10:10). Du kan spendera evigheten med Jesus i Himmeln, för Han lovade: “Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är” (Johannesevangeliet 14:3).

Om du vill ta emot Jesus Kristus som din frälsare och få förlåtelse från Gud, är här en bön du kan be. Att säga den här bönen kommer inte att rädda dig. Det är bara genom att lita på att Jesus Kristus som kan ta bort din synd och ge förlåtelse. Den här bönen är ett enkelt sätt att uttrycka din tro på Gud och tacka Honom för förlåtelsen. "Gud, jag vet att har syndat emot Dig och jag förtjänar straffet. Men Jesus Kristus tog mitt straff som jag förtjänar så att jag genom tro på honom kan bli förlåten. I vänder mig bort från synden och sätter min tilltro på Dig för frälsning. Tack för Din underbara nåd och förlåtesle! Amen!”

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Hur kan jag veta säkert att jag kommer till Himmeln när jag dör?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries