Vad säger Bibeln om rasism, fördomar och diskriminering?



Fråga: Vad säger Bibeln om rasism, fördomar och diskriminering?

Svar:
Det första man måste förstå i denna diskussion är att det bara finns en ras, den mänskliga rasen. Kaukasier, afrikaner, asiater, indianer, araber och judar är inte olika raser. Snarare är de olika etniciteter av den mänskliga rasen. Alla människor har samma fysiska egenskaper (med smärre variationer, naturligtvis). Ännu viktigare är alla människor skapats i Guds avbild (1 Mos 1:26-27). Gud älskade världen så mycket att han sände Jesus att fastställa sitt liv för oss (Joh 3:16). "Världen" innefattar naturligtvis alla etniska grupper.

Gud visar inte partiskhet eller favorisering (Mos 10:17, Apg 10:34, Rom 2:11; Ef 6:9), och inte heller bör vi. Jakob 2:4 beskriver dem som diskriminerar som "domare med onda tanka". I stället ska vi älska vår nästa som oss själva (Jakob 2:8). I Gamla Testamentet skilde Gud mänskligheten i två "ras" grupper: judar och icke-judar. Guds avsikt var för judarna att vara ett rike av präster, som betjänade hednanationerna. Istället, för det mesta, blev judarna stolta över sin ställning och föraktade hedningarna. Jesus Kristus sätta stopp för detta, och förstörde skiljeväggen av fientlighet (Ef 2:14). Alla former av rasism, fördomar och diskriminering är förolämpningar till Kristi verk på korset.

Jesus befaller oss att älska varandra så som han älskar oss (Joh 13:34). Om Gud är opartisk och älskar oss med opartiskhet, då måste vi älska andra med samma höga standard. Jesus undervisar i Matteus 25 att vad vi gör till den minsta av hans bröder, gör vi till honom. Om vi behandlar en person med förakt, misshandlar vi en person som skapats till Guds avbild; Vi skadar någon som Gud älskar och för vem Jesus dog.

Rasism, i varierande former och i olika grad har varit en plåga för mänskligheten i tusentals år. Bröder och systrar i alla etniciteter, detta bör inte vara. Offer för rasism, fördomar och diskriminering måste förlåta. Efesierbrevet 4:32 förklarar: "Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, så som Gud i Kristus har förlåtit er." Rasister kanske inte förtjänar din förlåtelse, men vi förtjänade Guds förlåtelse betydligt mindre. De som utövar rasism, fördomar och diskriminering behöver omvända. "Ni som var döda men nu lever, ställ era kroppar i Guds tjänst som redskap för rättfärdigheten,"(Rom 6:13). Kan Galaterbrevet 3:28 helt förverkligas, "Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus."


Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger Bibeln om rasism, fördomar och diskriminering?"