settings icon
share icon
Fråga

Vad betyder nattvarden?

Svar


En studie av nattvarden är en gripande upplevelse på grund av djupet av som inryms i dess mening. Det var under det urgamla firandet av den judiska påsken inför hans död som Jesus instiftade en viktig ny gemenskapsmåltid som vi fortfarande firar än idag. Den är en grundläggande del av kristen dyrkan. Den får oss att minnas vår Herres död och uppståndelse och att vänta på hans härliga återkomst i framtiden.

Påsk är den mest heliga högtiden under året i den judiska religionen. Den firar minnet av den sista plågan i Egypten när de förstfödda barnen bland egyptierna dog och Israels förstfödda skonades på grund av blod från ett lamm som stänktes på deras dörrposter. Lammet skulle sedan grillas och ätas tillsammans med osyrat bröd. Guds befallning var att alla kommande generationer skulle fira denna högtid. Berättelsen är nedskriven i Andra Mosebok 12.

Under den sista måltiden under påskfirandet tog Jesus ett bröd och tackade Gud. När han bröt det och gav det till sina lärjungar, sade han, "'Detta är min kropp som blir utgiven för er. Gör detta för att minnas mig.' På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: 'Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod som blir utgjutet för er.'" (Luk 22:19-21). Han avslutade högtiden genom att sjunga en psalm (Matt 26:30), och de gick ut i natten till Oljeberget. Det var där som Jesus blev förrådd, som förväntat, av Judas. Följande dag blev han korsfäst.

Beskrivningar av nattvarden finns i evangelierna (Matt 26:26-29; Mark 14:17-25; Luk 22:7-22; Joh 13:21-30). Aposteln Paulus skrev om Herrens nattvard i första Korintierbrevet 11:23-29. Paulus brev innehåller ett uttalande som inte finns i evangelierna: "Den som äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt syndar därför mot Herrens kropp och blod. Var och en ska pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren. Den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig,"(1 Kor 11:27-29) Vi kan fråga vad det innebär att ta del av brödet och bägaren "på ett ovärdigt sätt". Det kan innebära att bortse från den sanna innebörden av brödet och bägaren och glömma det enorma pris vår Frälsare betalade för vår frälsning. Eller det kan också innebära att låta ceremonin bli en död och formell ritual eller att komma till nattvarden med synder som inte biktats. I enlighet med Paulus undervisning, bör vi granska oss själva innan man äter brödet och dricker från bägaren.

En annan förklaring Paulus gjorde som inte ingår i evangeliets beskrivningar är "Så ofta ni äter detta bröd och dricker denna bägare förkunnar ni Herrens död till dess han kommer,"(1 Kor 11:26). Detta innebär att ceremonin bara ska utföras tills vår Herres återkomst. Från dessa korta beskrivningar lär vi oss hur Jesus använde två av de bräckligaste beståndsdelar som symboler för hans kropp och blod och lade grunden för dessa att vara ett monument över hans död. De var inte monument av huggen marmor eller gjuten mässing, men av bröd och vin.

Han berättade att brödet, hans kropp, skulle brytas. Det var inte bara ett brutet ben, men att hans kropp blev torterad till den grad att man knappt kunde känna igen den (Ps 22:12-17; Jes 53:4-7). Vinet talade om hans blod, vilket antyder den fruktansvärda död Han skulle snart uppleva. Han, den perfekta Gudens Son, blev uppfyllandet av de otaliga gammaltestamentliga profetiorna om en Frälsare (1 Mos 3:15; Ps 22; Jes 53). När han sa, "Gör detta till minne av mig" angav Han att detta var en ceremoni som måste fortsätta i framtiden. Det indikerade också att den judiska påsken, som krävde ett lamms död och som såg fram emot ankomsten av Guds lamm som skulle ta bort världens synd, fullbordades i nattvarden. Det Nya Förbundet ersatte det gamla förbundet när Kristus, påsk lammet (1 Kor 5:7), offrades (Hebr 8:8-13).

Offer systemet behövs inte längre (Hebr 9:25-28). Herrens nattvard är ett minne av vad Kristus gjorde för oss och en hyllning till vad vi får som ett resultat av hans offer.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad betyder nattvarden?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries