Vad säger Bibeln om kristna fäder och bör kristna använda kristna fäder?



Fråga: Vad säger Bibeln om kristna fäder och bör kristna använda kristna fäder?

Svar:
Det största budet i Skriften är detta: "Och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av all din kraft" (5 Mos 6:5). Om man går tillbaka till vers 2, läser vi: "och för att du i hela ditt liv skall frukta Herren, din Gud, så att du håller alla hans stadgar och bud som jag ger dig, du med din son och din sonson, och för att du skall få ett långt liv." Efter Femte Mosebok 6:5 läser vi: "Dessa ord som jag i dag ger dig befallning om, skall du lägga på hjärtat. Du skall inskärpa dem hos dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du stiger upp," (v. 6-7).

Israeliternas historia visar att fadern skulle vara flitig i att instruera sina barn i de sätt och herrens ord för sin egen andliga utveckling och välbefinnande. Fadern som lyder skriftens befallningar gjorde just det. Detta leder oss till Ordspråksboken 22:6, "Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal." Att "vänja" indikerar den första instruktionen som en far och mor kan ge ett barn, det vill säga hans tidiga utbildning. Utbildningen är utformad för att förbereda barnet för ett levnadssätt de är avsedda för. Att påbörja ett barns tidiga utbildning på detta sätt är av stor betydelse.

Efesierbrevet 6:4 sammanfattar instruktionerna till fadern, anges i både en negativ och ett positivt sätt: "Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och förmana dem i Herren." Den negativa delen av denna vers indikerar att en pappa inte ska främja negativitet i sina barn genom svårigheter, orättvisor, partiskhet eller orimlig myndighetsutövning. Orimligt strängt beteende mot ett barn kommer bara att få ondskan att växa i hjärtat. Ordet "reta" betyder "att irritera, provocera, eller hetsa". Detta görs genom att ha en felaktig anda och använda fel metoder som orimlig stränghet, hårdhet, grymma krav, onödiga begränsningar, och själviskt insisterande på diktatorisk auktoritet. En sådan provokation kommer att skapa motsatta verkningar, ta bort barns tillgivenhet, vilket minskar deras längtan efter helighet och få dem att känna att de omöjligen kan tillfredsställa sina föräldrar. En klok förälder gör lydnad önskvärd och uppnås genom kärlek och mildhet.

Den positiva delen av Efesierbrevet 6:4 uttrycks i en omfattande riktning: utbilda dem, ta upp dem, utveckla deras agerande för resten av livet genom undervisning och förmaning i Herren. Detta är hela processen för att utbildning och disciplin. Ordet "förmaning" bär på idén om att påminna barnet om fel (konstruktivt) och skyldigheter (ansvar).

Den kristna fadern är ett instrument i Guds hand. Hela processen av undervisning och disciplin måste vara det som Gud befaller och som han förvaltar, så att hans myndighet bör komma till konstant och omedelbar kontakt med sinnet, hjärtat och barnets samvete. Den mänskliga fadern bör aldrig presentera sig själv som den yttersta auktoriteten för att bestämma vad som är sanningen och plikten. Det är bara genom att göra Gud till läraren och domare i vems auktoritet allt ska göras så att målen för utbildningen bäst kan uppnås.

Martin Luther sa: "Håll ett äpple bredvid spöet för att ge barnet när han gör väl." Disciplin måste utövas med vakande omsorg och ständig utbildning med mycket bön. Tuktan, disciplin och råd av Guds Ord, vilket ger både tillrättavisning och uppmuntran, är kärnan i "förmaning". Instruktionerna från Herren, lär man sig i skolan av den kristna erfarenheten, och ges av de blivande föräldrarna i första hand fadern, men även under hans ledning av mamman. Det behövs kristen disciplin att göra det möjligt för barn att växa upp med vördnad för Gud, respekt för föräldrarnas auktoritet, kunskap om kristna normer, vanor och självkontroll.

"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning." (2 Tim 3:16-17).

En fars första ansvar är att bekanta sina barn med skriften. De medel och metoder som fäder kan använda för att undervisa Guds sanning kan variera. När fadern är trogen som förebild, kommer barnen att lära sig om Gud vilket kommer att ge dem en bra grund hela sitt jordiska liv, oavsett vad de kommer göra eller vart de går.


Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger Bibeln om kristna fäder och bör kristna använda kristna fäder?"