Vad säger Bibeln om en kristen att låna pengar. Bör en kristen låna eller låna ut pengar?


Fråga: Vad säger Bibeln om en kristen att låna pengar. Bör en kristen låna eller låna ut pengar?

Svar:
Paulus befallning till oss i Romarbrevet 13:8 att inte vara skyldig någonting utom kärlek är en kraftfull påminnelse om Guds avsmak för alla former av skulder som inte betalas i tid (se även Ps 37:21). Samtidigt befaller inte Bibeln uttryckligen mot alla former av skulder. Bibeln varnar för skulder och hyllar dygden att inte bli skyldiga någon, men förbjuder inte lån. Bibeln fördömer i hårda ordalag långivare som missbrukar dem som är bundna till dem i skuld, men det fördömer inte gäldenären.

Vissa människor ifrågasätter uttag av ränta på lån, men flera gånger i Bibeln ser vi att en rättvis ränta förväntas att tas emot på lånade pengar (Ords 28:8; Matt 25:27). I det forntida Israel förbjöd lagen att ta ut ränta på en kategori av lån de gjort till de fattiga (3 Mos 25:35-38). Denna lag hade många sociala, ekonomiska och andliga följder, men två är särskilt värt att nämna. För det första, lagen hjälpte verkligen de fattiga genom att inte göra deras situation värre. Det var illa nog att ha fallit i fattigdom och det kan vara förödmjukande att behöva söka hjälp. Men om, förutom att återbetala lånet, en fattig person behövde göra förkrossande räntebetalningar, skulle kravet skada mer än hjälpa.

För det andra, lärde lagen en viktig andlig lektion. För att en långivare ska avstå från ränta på ett lån till en fattig person är det en akt av barmhärtighet. Han skulle förlora användningen av dessa pengar medan de lånades ut. Men det skulle vara ett konkret sätt att uttrycka tacksamhet till Gud för hans nåd genom att inte ta ut ränta från sitt folk för den nåd Han har gett till dem. Precis som Gud barmhärtigt förde israeliterna ut ur Egypten när de var ingenting annat än utfattiga slavar och hade gett dem ett eget land (3 Mos 25:38), så förväntade han sig att uttrycka samma vänlighet mot sina egna fattiga medborgare.

Kristna är i en parallell situation. Livet, döden och Jesu uppståndelse har betalat syndens skuld till Gud. Nu när vi har möjlighet, kan vi hjälpa andra i nöd, särskilt andra troende, med lån som inte ökar deras bekymmer. Jesus gav även en liknelse om två fordringsägare och deras inställning till förlåtelse (Matt 18:23-35).

Bibeln varken uttryckligen förbjuder eller tolererar lån av pengar. Visdom från Bibeln lär oss att det oftast inte en bra idé att låna pengar. Skuld gör oss i huvudsak till en slav till den som tillhandahåller lånet. Samtidigt, i vissa situationer är lån ett "nödvändigt ont". Så länge pengarna hanteras klokt och skuldbetalningarna är hanterbara, kan en kristen ta på bördan av finansiella skulder om det är absolut nödvändigt.

English
Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger Bibeln om en kristen att låna pengar. Bör en kristen låna eller låna ut pengar?"