settings icon
share icon
Fråga

Vad säger Bibeln om att låna pengar. Bör en kristen ta eller ge lån?

Svar


Paulus befallning till oss i Romarbrevet 13:8 att inte vara skyldig någonting utom kärlek är en kraftfull påminnelse om Guds ogillande av alla former av skulder som inte betalas i tid (se även Psalm 37:21). Samtidigt förbjuder inte Bibeln uttryckligen alla former av lån och skulder. Bibeln varnar för skulder och prisar dygden att inte stå i skuld till någon, men förbjuder inte lån. Bibeln fördömer i hårda ordalag långivare som missbrukar dem som är bundna till dem i skuld, men den fördömer inte gäldenären.

Vissa människor ifrågasätter uttag av ränta på lån, men flera gånger i Bibeln ser vi att en rättvis ränta förväntas att tas emot på lånade pengar (Ordspråksboken 28:8; Matteus 25:27). I det forntida Israel förbjöd lagen att ta ut ränta på lån till de fattiga (3 Mos 25:35-38). Denna lag hade många sociala, ekonomiska och andliga konsekvenser, men två är särskilt värda att nämna. För det första hjälpte lagen verkligen de fattiga genom att inte göra deras situation värre. Det var illa nog att ha blivit fattig och det kan vara förödmjukande att behöva söka hjälp. Men om, förutom att återbetala lånet, en fattig person behövde göra förkrossande räntebetalningar, skulle det kravet skada mer än hjälpa.

För det andra lärde lagen en viktig andlig lektion. En långivare som avstår från ränta på ett lån till en fattig person praktiserar barmhärtighet. Han kan inte använda dessa pengar medan de är utlånade. Men det är samtidigt ett konkret sätt att uttrycka tacksamhet till Gud för Hans nåd ”att inte ta ut ränta” från sitt folk för den nåd Han har ger dem. Precis som Gud barmhärtigt förde israeliterna ut ur Egypten när de var utfattiga slavar och gav dem ett eget land (3 Mos 25:38), så förväntade Han sig att de skulle uttrycka samma vänlighet mot sina egna fattiga medborgare.

Kristna befinner sig i en jämförbar situation. Jesu liv, död och uppståndelse har betalat vår syndaskuld till Gud. Därför, när vi har möjlighet, kan vi hjälpa andra i nöd, särskilt andra troende, med lån som inte ökar deras bekymmer. Jesus gav även en liknelse om två fordringsägare och deras inställning till ”förlåtelse” av skuld (Matt 18:23-35).

Bibeln varken uttryckligen förbjuder eller rekomenderar lån av pengar. Visdom från Bibeln lär oss att det oftast inte är en bra idé att låna pengar. Skuld ställer oss i ett beroendeförhållande till den som tillhandahåller lånet. Samtidigt är lån ett "nödvändigt ont" i vissa situationer. Så länge pengarna hanteras klokt och skuldbetalningarna är hanterbara, kan en kristen ta på sig bördan av finansiella skulder om det är absolut nödvändigt.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger Bibeln om att låna pengar. Bör en kristen ta eller ge lån?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries