Vad säger Bibeln om helande? Finns det helande i försoningen?



Fråga: Vad säger Bibeln om helande? Finns det helande i försoningen?

Svar:
Jesaja 53:5 som citeras i 1 Petrus 2:24, är en viktig vers om helande, men är ofta missförstådd och felanvänd. "Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade." Ordet som översätts "helade" kan betyda antingen andligt eller fysiskt helande. Men sammanhanget är tydligt i Jesaja 53 och 1 Petr 2 att det handlar om andligt helande. "Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade," (1 Petr 2:24). Versen talar om synd och rättfärdighet inte om sjukdomar. Därför menas "helad" i båda dessa verser att bli förlåten och räddad, inte fysiskt läkt.

Bibeln kopplar inte uttryckligen ihop fysiskt helande med andligt helande. Ibland blir människor fysiskt läkt när de sätter sin tro på Kristus, men detta är inte alltid fallet. Ibland är det Guds vilja att läka, men ibland är det inte det. Aposteln Johannes ger oss rätt perspektiv: "Och den tilliten har vi till honom, att om vi ber om något efter hans vilja så hör han oss. Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, då vet vi också att vi redan har det vi bett honom om," (1 Joh 5:14-15). Gud utför fortfarande mirakel. Gud läker fortfarande människor. Sjukdomar, smärta och död är fortfarande en verklighet i denna värld. Om inte Herren återvänder kommer alla som lever i dag att dö och de allra flesta (även kristna) kommer att dö till följd av ett fysiskt problem (sjukdomar eller skada). Det är inte alltid Guds vilja att läka oss fysiskt.

I slutändan väntar vårt fulla fysiska helande på oss i himlen. I himlen, blir det ingen mer smärta, sjukdom, lidande eller död (Upp 21). Vi måste vara mindre upptagen med vårt fysiska tillstånd i denna världen och mycket mer intresserade av vårt andliga tillstånd (Rom 12:1-2). Först då kan vi fokusera våra hjärtan på himlen där vi inte längre kommer att ha fysiska problem. Uppenbarelseboken 21:4 beskriver det sanna helande vi alla bör vara längtan efter: "Och han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga, för det som förr var är borta."


Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger Bibeln om helande? Finns det helande i försoningen?"