settings icon
share icon
Fråga

Vad säger bibeln om krig?

Svar


Många människor gör misstaget att läsa vad Bibeln säger i Andra Moseboken 20:13: "Du skall inte mörda" och sedan försöka tillämpa denna befallning på krig. Men det hebreiska ordet betyder ordagrant "avsiktlig och överlagt mord på en annan person med illvilja; mord". Gud befallde ibland israeliterna att gå i krig med andra nationer (1 Samuel 15:3; Josua 4:13).

Gud befallde även dödsstraff för många brott (2 Moseboken 21:12, 15, 22:19; 3 Moseboken 20:11). Så Gud är emot mord inte mot dödandet under alla omständigheter. Krig är aldrig en bra sak, men ibland är det en nödvändig sak. I en värld fylld med syndiga människor (Romarbrevet 3:10-18) är krig oundvikligt. Ibland är det enda sättet att hindra syndiga människor från att göra stor skada på oskyldiga att gå ut i krig.

Gud befallde israeliterna, i Gamla Testamentet, att "Ta hämnd på midjaniterna för Israels barn." (4 Moseboken 31:2). Femte Moseboken 20:16-17 förklarar, "Men i de städer som tillhör dessa folk och som HERREN, din Gud, ger dig till arvedel ska du inte låta något som andas få leva. Utan du ska fullständigt utrota dem: hetiterna, amoreerna, kananeerna, perisseerna, hiveerna och jebusiterna, så som HERREN, din Gud, har befallt dig," Även 1 Samuelsboken 15:18 säger: "Herren har sänt dig och sagt: Dra ut och vig amalekiterna åt förintelse, bekämpa dessa syndare tills de är utplånade." Uppenbarligen är Gud inte emot alla krig. Jesus vilja stämmer alltid perfekt med Faderns (Johannes 10:30) så vi kan inte hävda att kriget var bara Guds vilja i Gamla testamentet. Gud ändras inte (Malaki 3: 6; Jakob 1:17).

Jesu återkomst kommer att vara ytterst våldsam. Uppenbarelseboken 19:11-21 beskriver det sista kriget med Kristus som den erövrande befälhavare och dömer och strider "i rättfärdighet"(v. 11). Det kommer att bli våldsamt och blodigt. Fåglarna kommer att äta köttet av alla dem som motsätter sig honom (v. 17-18). Han har skonar inte sina fiender som han kommer att besegra och förpassa till "eldsjön som brinner av svavel" (v. 20).

Det är fel att säga att Gud förbjuder krig. Jesus är inte en pacifist. I en värld fylld med onda människor är krig ibland nödvändigt för att förhindra en ännu större ondska. Om Hitler inte hade besegrats i andra världskriget, hur många fler miljoner skulle då ha dödats? Om det amerikanska inbördeskriget inte hade hänt, hur lång tid till skulle afroamerikanerna då tvingats vara slavar?

Krig är en fruktansvärd sak. Vissa krig är mer "rättfärdiga" än andra, men krig är alltid resultatet av synd (Romarbrevet 3:10-18). Samtidigt förklarar Predikaren 3:8, "Älska har sin tid, och hata har sin tid. Krig har sin tid, och fred har sin tid." I en värld fylld med synd, hat och ondska (Romarbrevet 3:10-18), är krig oundvikligt. Kristna bör inte önska krig men bör inte heller motsätta sig myndigheterna som Gud har placerat i auktoritet över dem (Romarbrevet 13:1-4; 1 Petrusbrevet 2:17). Det viktigaste vi kan göra i en tid av krig är att be för gudomlig visdom för våra ledare, be för säkerheten för våra militärer, be för snabb lösning på konflikten, och be om ett minimum av offer bland civilbefolkningen på båda sidor (Filipperbrevet 4:6-7).

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger bibeln om krig?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries