Vad ska kristna föräldrar göra om de har en förlorad son (eller dotter)?



Fråga: Vad ska kristna föräldrar göra om de har en förlorad son (eller dotter)?

Svar:
Det finns inbyggt i berättelsen, om den förlorade sonen (Luk 15:11-32), flera principer som troende föräldrar kan använda för att reagera på och hantera barn som går sin egen väg i motsats med hur föräldrarna uppfostrat dem. Föräldrar måste komma ihåg att när deras barn har nått vuxen ålder, är de inte längre under överinseende av sina föräldrar.

I berättelsen om den förlorade sonen, tar den yngre sonen hans arv och beger sig till ett avlägset land och slösar bort det. I fallet med ett barn som inte är en pånyttfödd troende, gör det bara att göra vad som faller sig naturligt. När det gäller ett barn som en gång gjorde en tydlig trosbekännelse i Kristus, kallar vi det här barnet "förlorat". Innebörden av detta ord är "en person som har tillbringat sina resurser slösaktigt", en bra beskrivning av ett barn som lämnar hemmet och faller från det andliga arv som hans föräldrar har investerat i honom. Alla år av fostran, undervisning, kärlek och omsorg glöms bort då barnet gör uppror mot Gud. För alla uppror är emot Gud först och manifesteras i ett uppror mot föräldrarna och deras auktoritet.

Lägg märke till att fadern i liknelsen inte stoppar hans barn från att ge sig av. Han följer heller inte efter sitt barn för att försöka skydda honom. Snarare stannar denna förälder troget hemma och ber och när barnet "kommer till sina sinnen" och vänder sig om och ger sig tillbaka, väntar föräldern och tittar och springer och hälsar på sitt barn även när han fortfarande är "långt borta".

När våra söner och döttrar ger sig ut på egen hand förutsatt att de har uppnått laglig ålder för att göra så och göra val som vi vet kommer att ge hårda konsekvenser, måste föräldrarna släppa taget och låta dem bege sig. Föräldern följer inte efter, och föräldern ska inte störa de konsekvenser som kommer. Snarare förblir förälder hemma, ber troget och letar efter tecken på ånger och en kursändring. Tills det kommer måste föräldrar hålla sina egna råd och inte stödja upproret (1 Petr 4:15).

När barnen når en ålder av juridisk vuxen ålder, är de endast föremål för Guds auktoritet och de delegerade myndigheternas auktoritet (Rom 13:1-7). Som föräldrar kan vi stödja våra förlorade med kärlek och bön och vara redo att vandra tillsammans när de dras mot Gud. Gud använder ofta självförvållade elände för att ge oss visdom och det är upp till varje individ att svara korrekt. Som föräldrar kan vi inte rädda våra barn endast Gud kan göra det. Tills det är dags, måste vi titta på, be, och lämna saken i Guds händer. Detta kan vara en smärtsam process, men när den utförs bibliskt, kommer det att skapa fred i sinnet och hjärtat. Vi kan inte döma våra barn, det kan bara Gud. I detta finns det en stor tröst: "Skulle inte han som är hela jordens domare göra det som är rätt?" (1 Mos 18:25b).


Återvänd till den svenska hemsidan

Vad ska kristna föräldrar göra om de har en förlorad son (eller dotter)?"