settings icon
share icon
Fråga

Vad händer efter döden?

Svar


Inom ”kristenheten” finns det en hel del olika tankar om vad som händer efter döden. Vissa menar att efter döden "sover" alla till den slutliga domen, varefter alla kommer att förpassas till himlen eller helvetet. Andra tror att i dödsögonblicket döms människor omedelbart och skickas till sina eviga destinationer. Ytterligare andra hävdar att när människor dör skickas deras själar/andar till en "tillfällig" himmel eller ett tillfälligt helvete, för att invänta den slutliga uppståndelsen, den slutliga domen och sedan deras eviga destination. Så vad säger då Bibeln om det som händer efter döden?

För det första, för den som tror på Jesus Kristus, säger Bibeln att efter döden tas de troendes själar/andar till himlen, eftersom deras synder är förlåtna genom att ha tagit emot Kristus som Frälsare (Johannes 3:16, 18, 36). För troende är döden att vara "borta från kroppen och hemma hos Herren" (2 Kor 5:6-8; Filipperbrevet 1:23). Men ställen som 1 Korintierbrevet 15:50-54 och 1 Thessalonikerbrevet 4:13-17 beskriver troende som har uppstått och fått förhärligade kroppar. Om troende går för att vara med Kristus omedelbart efter döden, vad är då syftet med denna uppståndelse? Det verkar som att fastän de troendes själar/andar går för att vara med Kristus omedelbart efter döden, förblir den fysiska kroppen i graven "sovande". Vid de troendes uppståndelse återuppstår en fysisk kropp, som förhärligas och sedan återförenas med själen/anden. Detta återförenande och förhärligande av kropp-själ-ande kommer att utgöra de troendes tillvaro för evigt i de nya himlarna och på den nya jorden (Uppenbarelseboken 21-22).

För det andra, för dem som inte tar emot Jesus Kristus som Frälsare, betyder döden evigt straff. Men i likhet med de troendes öde, tycks icke-troende också först skickas till en tillfällig plats för att invänta en slutlig uppståndelse, en dom och ett evigt öde. Lukas 16:22-23 beskriver en rik man som plågas direkt efter döden. Uppenbarelseboken 20:11-15 beskriver att alla döda, som inte är skrivna i Livets Bok, uppstår, döms vid den stora vita tronen och sedan kastas i eldsjön. Icke-troende skickas alltså inte till helvetet (ordagrant: eldsjön) omedelbart efter döden, utan befinner sig snarare i ett tillfälligt tillstånd av dom och fördömelse. Men även om icke-troende inte omedelbart skickas till eldsjön, är deras omedelbara öde efter döden inte trevligt. Den rike mannen ropade: "Jag lider i denna eld" (Luk 16:24).

Efter döden, befinner sig därför en person antingen i ett tillstånd av tröst eller ett tillstånd av plåga. Dessa tillstånd fungerar som en tillfällig "himmel" eller ett tillfälligt "helvete" fram till uppståndelsen. Vid den tidpunkten återförenas själen med kroppen, men det eviga ödet kommer inte att förändras. Den första uppståndelsen är för de "välsignade och heliga" (Uppenbarelseboken 20:6) – alla som är i Kristus – och de som är en del av den första uppståndelsen kommer att gå in i tusenårsriket och i slutändan de nya himlarna och den nya jorden (Uppenbarelseboken). 21:1). Den andra uppståndelsen sker efter Kristi tusenåriga rike, och den innebär att de ogudaktiga och icke-troende blir "dömda enligt vad de hade gjort" (Uppenbarelseboken 20:13). De, vars namn inte finns i livets bok, kommer att skickas till eldsjön för att uppleva den "andra döden" (Uppenbarelseboken 20:14–15). Den nya jorden eller eldsjön – dessa två destinationer är slutgiltiga och eviga. Vi människor går till den ena eller den andra destinationen, uteslutande på grund av om vi har litat på Jesus Kristus för vår frälsning (Matt 25:46; Joh 3:36).

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad händer efter döden?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries