Varför tillåter Gud att dåliga saker hända för bra människor?



Fråga: Varför tillåter Gud att dåliga saker hända för bra människor?

Svar:
Det är en av de svåraste frågorna i all teologi. Gud är evig, oändlig, allvetande, allestädes närvarande, och allsmäktig. Varför ska människor (som inte är evig, oändlig, allvetande, överallt, eller allsmäktig) räkna med att kunna förstå Guds vägar? Jobs bok behandlar just denna fråga. Gud hade tillåtit Satan att göra vad han önskade mot Job utom döda honom. Vad var då Jobs reaktion? "Se, han må döda mig, jag väntar inget annat," (Job 13:15). Han sade: "Herren gav och Herren tog. Lovat vare Herrens namn!" (Job 1:21).

Job förstod inte varför Gud hade tillåtit de saker som skett, men han visste att Gud var god och därför fortsatte att lita på honom. Detta bör vara vår reaktion också.

Varför händer dåliga saker för bra människor? Det bibliska svaret är att det finns inga "bra" människor. Bibeln gör det helt klart att vi alla är nersmutsade med och infekterade av synd (Predikaren 7:20; Rom 6:23; 1 Joh 1:8). Romarbrevet 3:10-18 kunde inte vara tydligare om avsaknaden av "goda" människor: "Ingen rättfärdig finns, inte en enda. Ingen finns som förstår, ingen som söker Gud. Alla har avfallit, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda. Deras strupe är en öppen grav, sina tungor använder de till svek. De har huggormsgift bakom sina läppar. Deras mun är full av förbannelse och bitterhet. Deras fötter är snabba till att spilla blod. Förödelse och elände råder på deras vägar, och fridens väg känner de inte. De har ingen gudsfruktan för ögonen."

Varje människa på den här planeten förtjänar att kastas i helvetet i detta nu. Varje sekund vi tillbringar vid liv är endast av nåd och barmhärtighet från Gud. Även den mest fruktansvärda misär vi kan uppleva på den här planeten är barmhärtig jämfört med vad vi förtjänar, ett evigt helvete i sjön av eld och lågor.

En bättre fråga skulle vara "Varför tillåter Gud att bra saker att händer dåliga människor?" Romarbrevet 5:8 förklarar, "Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare." Trots den människornas onda och syndiga natur i den här världen, älskar Gud fortfarande oss. Han älskade oss tillräckligt för att dö för att ta straffet för våra synder (Rom 6:23). Om vi tar emot Jesus Kristus som Frälsare (Joh 3:16; Rom 10:9), kommer vi bli förlåtna och lovade ett evigt hem i himlen (Romarbrevet 8:1). Vad vi förtjänar är helvetet. Vad vi får är evigt liv i himlen om vi kommer till Jesus Kristus i tro.

Ja, ibland sker dåliga saker för människor som inte verkar förtjäna det. Men Gud tillåter att saker sker för sina skäl, oavsett om vi förstår dem eller ej. Men framför allt måste vi komma ihåg att Gud är god, rättvis, kärleksfull och barmhärtig. Ofta händer det saker för oss som vi helt enkelt inte kan förstå. Men i stället för att ifrågasätta Guds godhet, bör vår reaktion vara att lita på honom. "Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna," (Ordspråksboken 3:5-6).


Återvänd till den svenska hemsidan

Varför tillåter Gud att dåliga saker hända för bra människor?