settings icon
share icon
Fråga

Varför ska vi läsa Bibeln och studera Bibeln?

Svar


Vi bör läsa och studera Bibeln, eftersom det är Guds ord till oss. Bibeln är bokstavligen "Hela Skriften är utandad av Gud,"(2 Tim 3:16). Med andra ord, är det Guds egna ord till oss. Det finns så många frågor som filosofer har ställt som Gud besvarar för oss i Skriften. Vad är syftet med livet? Var kommer jag ifrån? Finns det liv efter döden? Hur tar jag mig till himlen? Varför är världen full av ondska? Varför måste jag kämpa för att göra gott? Utöver dessa "stora" frågor ger Bibeln många praktiska råd inom områden som: Vad bör jag leta efter i en partner? Hur kan jag få ett lyckat äktenskap? Hur kan jag vara en god vän? Hur kan jag vara en bra förälder? Vad är framgång och hur kan jag uppnå det? Hur kan jag förändras? Vad verkligen betyder något i livet? Hur kan jag leva så att jag inte ser tillbaka på livet med ånger? Hur kan jag hantera orättvisa förhållanden och dåliga händelser i livet på ett bra sätt?

Vi bör läsa och studera Bibeln, eftersom den är helt tillförlitlig och utan fel. Bibeln är unik bland så kallade "heliga" böcker på grund av att den inte bara ger moralisk undervisning och säger, "Lita på mig". Snarare har vi möjlighet att testa den genom att kontrollera de hundratals detaljerade profetior som den gör, genom att kontrollera de historiska berättelserna de beskriver, och genom att kontrollera de vetenskapliga fakta den avser. De som säger att Bibeln har fel har sina öron stängda för sanningen. Jesus frågade en gång vilket som var lättare att säga, "Dina synder är förlåtna" eller "Stå upp, tag din säng och gå". Och han visade Han hade förmågan att förlåta synder (något som vi inte kan se med våra ögon) genom att hela den lame (något de runt omkring honom kunde se med sina ögon). På samma sätt, får vi en försäkran om att Guds ord är sanna när det diskuterar andliga områden som vi inte kan testa med våra sinnen genom att bevisa sanningen i de områden som vi kan testa, såsom historisk korrekthet, vetenskaplig noggrannhet och profetisk exakthet.

Vi bör läsa och studera Bibeln eftersom Gud inte ändras och eftersom människans natur inte ändras; Det är lika relevant för oss idag som det var när det skrevs. Medan tekniken förändras, förändras inte människans natur och önskningar. Vi finner, när vi läser sidorna i biblisk historia, att även om vi talar om personliga relationer eller samhällen, "Det finns inget nytt under solen,"(Predikaren 1:9). Och medan mänskligheten som helhet fortsätter att söka kärlek och tillfredsställelse på alla fel ställen, berättar Gud vår goda och nådiga Skapare vad som kommer att ge oss varaktig glädje. Hans uppenbarade ord, Bibeln, är så viktig att Jesus sade, "Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun,"(Matt 4:4). Med andra ord, om vi vill leva livet till fullo, som Gud avsett, måste vi lyssna på och följa Guds skrivna ord.

Vi bör läsa och studera Bibeln, eftersom det finns så många falska läror. Bibeln ger oss mätstickan som gör att vi kan skilja sanning från falskhet. Den berättar vad Gud är. Att ha en felaktig bild av Gud är att dyrka en idol eller en falsk gud. Vi dyrkar något som han inte är. Bibeln talar om för oss hur man verkligen kommer till himlen och det är inte genom att göra goda gärningar eller genom att bli döpt eller något annat vi gör (Joh 14:6; Ef 2:1-10; Jes 53:6; Rom 3:10-18, 5:8, 6:23, 10:9-13).

På detta vis, visar Guds Ord oss precis hur mycket Gud älskar oss (Rom 5:6-8; Joh 3:16).

Och det är när vi lär oss detta som vi dras till att älska honom tillbaka (1 Joh 4:19).

Bibeln utrustar oss att tjäna Gud (2 Tim 3:17; Ef 6:17; Hebr 4:12). Den hjälper oss att veta hur man kommer räddas från synden och dess yttersta konsekvens (2 Tim 3:15). Meditera på Guds Ord och lyd dess lärdomar så kommer det att ge framgång i livet (Josua 1:8; Jakob 1:25). Guds ord hjälper oss att identifiera synd i våra liv och hjälper oss att bli av med den (Psal 119:9, 11). Den ger oss vägledning i livet, vilket gör oss klokare än våra lärare (Ps 32:8, 119:99; Ordspråksboken 1:6). Bibeln gör så vi slipper slösa år av våra liv på det som inte spelar någon roll och kommer inte att finnas kvar (Matt 7:24-27).

Läsa och studera Bibeln hjälper oss att se bortom det attraktiva "bete" till den smärtsamma "kroken" i syndiga frestelser, så att vi kan lära av andras misstag snarare än att behöva göra dem själva. Erfarenhet är en bra lärare, men när det gäller att lära sig från synd, är det en oerhört hård lärare. Det är mycket bättre att lära sig av andras misstag. Det finns så många karaktärer i bibeln att lära sig av, varav en del kan fungera som både positiva och negativa förebilder vid olika tidpunkter i livet. Till exempel, David, när han besegrade Goliat, lär oss att Gud är större än något han ber oss att möta (1 Sam 17), däremot avslöjas hur långvarig och fruktansvärda följderna av ett ögonblicks njutning kan vara genom att ge efter för frestelsen att begå äktenskapsbrott med Bat Seba (2 Sam 11).

Bibeln är en bok som är inte bara till för läsning. Det är en bok att studera, så att den kan appliceras. Annars är det som att svälja mat utan att tugga och sedan spotta tillbaka ut igen, inget näringsvärde vinns av det. Bibeln är Guds ord. Som sådan, är den lika bindande som naturlagarna. Vi kan ignorera det, men det är till vår egen nackdel, precis som vi skulle göra om vi ignorerade tyngdlagen. Det kan inte understrykas starkt nog hur viktig Bibeln är för våra liv. Att studera Bibeln kan jämföras med gruvdrift för guld. Om vi gör en liten ansträngning och bara "går igenom stenar i en bäck" hittar vi bara lite guldstoft.

Men ju mer vi anstränger oss för att verkligen gräva i det, desto mer belöning kommer vi att få för våra ansträngningar.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Varför ska vi läsa Bibeln och studera Bibeln?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries