settings icon
share icon
Fråga

Var är romarbrevets väg till frälsning?

Svar


Romarbrevets väg till frälsning är ett sätt att dela glädjebudskapet om frälsning genom att använda verser från boken Romarbrevet. Det är en enkel men dock kraftfull metod att förklara varför vi behöver frälsning, hur Gud gjorde det möjligt för vår frälsning, hur vi kan ta emot frälsningen, och vad resultatet blir av frälsning.

Första versen om romarbrevets väg till frälsning är romarbrevet 3:23, ”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud,” Vi har alla syndat. Vi har alla gjort saker som missgynnar Gud. Det finns inte någon som är oskyldig. Romarbrevet 3:10-18 ger en detaljerad bild om hur synd ser ut i våra liv.

Andra texten om romarbrevets väg till frälsning är, romarbrevet 6:23 ”Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.” Straffet som vi förtjänar för våra synder är död. Inte bara fysisk död, utan evig död!

Tredje versen på romarbrevets väg till frälsning tar vi där romarbrevet 6:23 lämnade vid, ”Gud gav oss gåvan om ett evigt liv genom Jesus Kristus vår Herre.” Romarbrevet 5:8,"Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.” Jesus Kristus dog för oss! Jesu död betalade priset för våra synder. Jesus uppståndelse bevisar att Gud accepterade Jesu död som betalning för våra synder.

Fjärde stoppet på romarbrevets väg till frälsning är i romarbrevet 10.:9, ”Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.” P.g.a. att Jesu dog på vår bekostnad, behöver vi alla tro på Honom, lita på Hans död är betalningen för våra synder – och vi kommer att bli räddade! I romarbrevet 10:13 står det igen, "Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.” Jesus dog för att betala skulden för våra synder och rädda oss från evig död. Frälsning, förlåtelse för våra synder, är tillgängliga för alla som kommer att lita på Jesus Kristus som vår Herre och Frälsare.

Den slutgiltiga aspekten på romarbrevets väg till frälsning är resultatet på frälsning. Romarbrevet 5:1 har detta underbara meddelande, ”Räddade genom tro på Kristus, då vi nu har gjorts rättfärdiga genom tro har vi frid med Gud genom vår herre Jesus Kristus.” Genom Jesus Kristus kan vi ha en fridsrelation med Gud. Romarbrevet 8:1 lär oss, "Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus.” För att Jesus dog på vår bekostnad, kommer vi aldrig bli dömda för våra synder.

Slutligen, har vi ett värdefullt löfte från Gud i romarbrevet 8:38-39, “Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.”

Skulle du vilja följa romarbrevets väg till frälsning? Om det är så, är här en enkel bön som du kan be till Gud. Att be den här bönen är ett sätt att uttrycka till Gud att du tror och litar på Jesus Kristus för din frälsning. Den här orden i sig själva kommer inte att rädda dig. Bara genom tro på Jesus Kristus kan frälsning förutsättas! "Gud, Jag vet att jag har syndat mot dig och förtjänar bestraffning. Men Jesus Kristus tog mitt straff som jag förtjänar så att jag genom tro på Honom kan bli förlåten. Med din hjälp, vänder jag bort från min synd och sätter min tilltro på Din frälsning. Tack för Din underbara nåd och förlåtelse - gåvan om ett evigt liv! Amen!"

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Var är romarbrevets väg till frälsning?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries