Är mormon en kult? Vad tror mormonerna på?



Fråga: Är mormon en kult? Vad tror mormonerna på?

Svar:
Mormonernas religion (mormon), vars anhängare kallas mormoner och Sista Dagars Heliga (LDS), grundades mindre än två hundra år sedan av en man vid namn Joseph Smith. Han påstod sig ha fått ett personligt besök från Gud fader och Jesus Kristus som sade till honom att alla kyrkor och deras trosbekännelser var en styggelse. Joseph Smith satte sedan ut för att påbörja en helt ny religion som gör anspråk på att vara den "enda sanna kyrkan på jorden".

Problemet med mormon är att det motsäger, ändrar, och expanderar på Bibeln. Kristna har ingen anledning att tro att Bibeln inte är sann och otillräcklig. För att verkligen tror på och lita på Gud innebär att tro på hans ord, att all helig skrift är inspirerad av Gud, vilket innebär att den kommer från Honom (2 Tim 3:16).

Mormonerna tror att det är i själva verket fyra källor till gudomligt inspirerade ord, inte bara en. 1) Bibeln "Så långt det är rätt översatt" vilka verser anses felaktigt översatt är inte alltid klargjort. 2) Mormons bok, som "översätts" av Smith och publicerades 1830. Smith hävdade att det är "mest korrekta boken" på jorden och att en person kan komma närmare Gud genom att följa dess bud "än genom någon annan bok". 3) Läran och förbunden, som innehåller en samling av moderna uppenbarelser angående "Jesu Kristi kyrka som det har återställts". 4) "Pearl of the Great Price", som anses av mormoner att "klargöra" doktriner och lärdomar som gått förlorade i Bibeln och lägger sin egen information om jordens skapelse.

Mormoner tror följande om Gud: Han har inte alltid varit högsta väsen av universum, men uppnått denna status genom rättfärdigt leverne och ihärdigt arbete. De tror att Gud fader har en "kropp av kött och ben, lika förnimbar som en människas". Även om det är övergivet av moderna Mormon ledare, lärde Brigham Young ut att Adam faktiskt var Gud och fader Jesus Kristus. Däremot kristna vet detta om Gud: det finns bara en sann Gud (5 Mos 6:4; Jes 43:10, 44:6-8), han alltid har funnits och alltid kommer att finnas (Mos 33:27; Ps 90:2; 1 Tim 1:17), och han var inte skapat men är Skaparen (1 Mos 1; Ps 24:1; Jes 37:16). Han är perfekt, och ingen annan är lika med honom (Ps 86: 8; Jes 40:25). Gud fader är inte en människa, inte heller var han någonsin (4 Mos 23:19; 1 Samuel 15:29; Hosea 11:9). Han är Ande (Joh 4:24), och Anden är inte gjord av kött och ben (Luk 24:39).

Mormonerna tror att det finns olika nivåer eller riken i livet efter detta: det celestiella riket, det terrestriella riket, det telestiella riket, och mörkret. Var mänskligheten kommer att hamna beror på vad de tror och gör i detta liv. Bibeln däremot berättar att efter döden, går vi till himlen eller helvetet baserat på om vi hade tro på Jesus Kristus som vår Herre och Frälsare. För att vara frånvarande från våra kroppar betyder att som troende är vi med Herren (2 Kor 5:6-8). Otrogna skickas till helvetet eller den platsen för de döda (Luk 16:22-23). När Jesus kommer för andra gången, kommer vi att få nya organ (1 Kor 15:50-54). Det blir en ny himmel och en ny jord för troende (Upp 21:1), och icke troende kommer att kastas in i ett evigt brinnande sjön (Upp 20:11-15). Det finns ingen andra chans för frälsning efter döden (Hebr 9:27).

Mormon ledare har lärt att Jesu inkarnation var resultatet av en fysisk relation mellan Gud Fadern och Maria. Mormons tror att Jesus är en gud, men att en människa också kan bli en gud.

Mormonism lär att frälsning kan tjänas genom en kombination av tro och goda gärningar. I motsats till detta, har de kristna historiskt lärt att ingen kan uppnå samma status som Gud, bara han är helig (1 Samuelsboken 2:2). Vi kan bara göras heliga i Guds ögon genom tro på honom (1 Kor 1:2). Jesus är den enda Guds son (Joh 3:16), och är den enda som någonsin har levt ett syndfritt, skuld liv, och har nu den högsta hedersplats i himlen (Hebr 7:26). Jesus och Gud är en, i huvudsak Jesus är den enda existerande före fysisk födelse (Joh 1:1-8, 8:56). Jesus gav sig själv till oss som ett offer, Gud har uppväckt honom från de döda, och en dag kommer alla att bekänna att Jesus Kristus som vår Herre (Filipperbrevet 2:6-11). Jesus säger oss att det är omöjligt att komma till himlen genom våra egna gärningar och att endast genom att tro på honom är det möjligt (Matt 19:26). Vi alla förtjänar evigt straff för våra synder, men Guds oändliga kärlek och nåd har gett oss en väg ut. "Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre." (Romarbrevet 6:23).

Uppenbarligen finns det bara ett sätt att ta emot frälsning och det är att känna Gud och hans son, Jesus (Joh 17:3). Det görs inte genom gärningar, men genom tro (Romarbrevet 1:17, 3:28). Vi kan ta emot denna gåva oavsett vem vi är eller vad vi har gjort (Romarbrevet 3:22). "Hos ingen annan finns frälsningen, och under himlen finns inget annat namn som människor fått genom vilket vi blir frälsta." (Apg 4:12).

Även om mormoner är oftast vänliga, kärleksfull och vänliga människor, är de lurade av en falsk religion som snedvrider Guds natur, personen Jesus Kristus, och medlen för frälsning.


Återvänd till den svenska hemsidan

Är mormon en kult? Vad tror mormonerna på?"