Kristen drömtydning? Är våra drömmar från Gud?



Fråga: Kristen drömtydning? Är våra drömmar från Gud?

Svar:
GotQuestions.org är inte en kristen drömtydnings tjänst. Vi tyder inte drömmar. Vi är övertygade om att en persons drömmar och innebörden av dessa drömmar är mellan personen och Gud allena. Förr i tiden, talade Gud till människor ibland i drömmar. Exempel på detta är Joseph, son till Jacob (Mos 37:5-10); Josef, Marias man (Matt 2:12-22); Solomon (1 Kung 3:5-15); och flera andra (Daniel 2:1, 7:1; Matt 27:19). Det finns också en profetia av profeten Joel (Joel 2:28), som citeras av aposteln Petrus i Apostlagärningarna 2:17, som nämner Gud använder drömmar. Så Gud kan tala genom drömmar, om han väljer det.

Men vi måste komma ihåg att Bibeln är komplett, efter att ha avslöjat allt vi behöver veta från och med nu fram till evigheten. Detta är inte att säga att Gud inte utför mirakel eller talar genom drömmar i dag, men säger Gud någonting, antingen genom en dröm, vision, intryck, eller sin "stilla röst", håller det helt med vad han redan har visat i sitt ord. Drömmar kan inte tillskansa sig Skriftens auktoritet.

Om du har en dröm och känner att det kanske Gud gav den till dig, undersöka Guds ord i bön och se till att din dröm är överens med Skriften. Om det är, fundera under bön på vad Gud vill att du gör som svar på din dröm (Jakob 1: 5). I skriften, när någon haft en dröm från Gud, gjorde Gud alltid innebörden av drömmen klar, antingen direkt till personen, genom en ängel, eller genom en annan budbärare (1 Mos 40:5-11, Daniel 2:45; 4:19). När Gud talar till oss, säkerställa han att sitt budskap är klart.


Återvänd till den svenska hemsidan

Kristen drömtydning? Är våra drömmar från Gud?"