settings icon
share icon
Fråga

Vad är Herrens bön, och bör vi be den?

Svar


Herrens bön är en bön Herren Jesus lärde sina lärjungar i Matteus 6:9-13 och Lukas 11:2-4.

Matteus 6:9-13 säger: "Därför ska ni be så: Fader vår som är i himlarna! Helgat vare ditt namn. Låt ditt rike komma. Ske din vilja, såsom i himlen, så också på jorden. Ge oss idag vårt dagliga bröd och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter dem som är oss skyldiga. Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda, för riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen." Många missförstår Herrens bön för att vara en bön vi ska recitera ord för ord. Vissa människor behandlar Herrens bön som en magisk formel, som om orden själva har någon specifik effekt eller inflytande på Gud.

Bibeln lär ut motsatsen. Gud är mycket mer intresserad av våra hjärtan när vi ber än han är av våra ord. "Men du, när du ber, gå in i din kammare och när du har stängt din dörr, be till din Fader som är i det fördolda. Och din Fader, som ser i det fördolda, ska belöna dig synligt. Och när ni ber ska ni inte upprepa tomma ord som hedningarna, för de menar att de ska bli hörda för sina många ords skull." (Matteus 6:6-7). I bönen, ska vi utgjuta våra hjärtan inför Gud (Filipperbrevet 4:6-7), inte bara recitera memorerade ord till Gud.

Herrens bön bör vi se som ett exempel, ett mönster av hur man ber. Den ger oss därmed de "ingredienser" som kan ingå i bönen. På det här sättet kan man identifiera delarna. "Vår Far i himlen" lär ut till att man ska rikta våra böner till Fadern. "Helgat vare ditt namn" talar om för oss att dyrka Gud och att prisa honom för den han är. Frasen "Låt ditt rike komma. Ske din vilja, såsom i himlen, så också på jorden" är en påminnelse till oss att vi ska be för Guds plan i våra liv och världen, inte vår egen plan. Vi ska be om att Guds vilja ska ske, inte för våra önskemål. Vi uppmanas att be Gud om de saker vi behöver i "ge oss idag vårt dagliga bröd. Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss," påminner oss att bekänna våra synder inför Gud och att vända sig bort från dem och även att förlåta andra på samma sätt som Gud har förlåtit oss. Slutsatsen av Herrens bön "Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda," är en vädjan om hjälp för att uppnå seger över synd och om skydd mot djävulens angrepp.

Herrens bön är inte en bön vi bara ska memorera och recitera tillbaka till Gud. Den är ett exempel på hur vi kan be. Är det något fel med att memorera Herrens bön? Självklart inte! Är det något fel med att be Herrens bön till Gud? Inte om man verkligen menar det man säger och har det i sitt hjärta.

Kom ihåg att Gud är långt mer intresserad av vår kommunikation med honom och att vi talar från våra hjärtan än han är i de specifika ord vi använder. Filipperbrevet 4:6-7 (SRB16) förklarar, "Var inte bekymrade för något, utan låt alla era önskningar bli kända inför Gud genom åkallan och bön med tacksägelse. Och Guds frid, som övergår allt förstånd, ska bevara era hjärtan och era sinnen i Kristus Jesus."

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är Herrens bön, och bör vi be den?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries