Varför är Gud så annorlunda i Gamla testamentet än han är i Nya Testamentet?



Fråga: Varför är Gud så annorlunda i Gamla testamentet än han är i Nya Testamentet?

Svar:
I hjärtat av denna fråga ligger en fundamental missuppfattning av vad både Gamla och Nya testamentet avslöjar om Guds natur. Ett annat sätt att uttrycka samma grundläggande tanke är när folk säger, "Gud i Gamla testamentet är en Gud av vrede medan Gud i Nya testamentet är en kärlekens Gud."

Det faktum att Bibeln är Guds progressiva uppenbarelse av sig själv till oss genom historiska händelser och genom hans relation med människor genom historien kan bidra till missuppfattningar om vad Gud är i Gamla testamentet jämfört med Nya testamentet. Men när man läser både Gamla och Nya Testamentet, blir det uppenbart att Gud är inte skiljer sig från ett testamente till ett annat och att Guds vrede och hans kärlek avslöjas i båda testamenten.

Till exempel, hela Gamla Testamentet, Gud förklaras vara en "medkännande och nådig Gud, sen till vrede, stor i kärlek och trofasthet" (2 Mos 34:6; 4 Mos 14:18; 5 Mos 4:31; Nehemja 9:17; Ps 86:5, 15, 108:4, 145:8; Joel 2:13). Men i Nya Testamentet visas Guds nåd och barmhärtighet ännu mer genom det faktum att "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv," (Joh 3:16). Under hela Gamla Testamentet, ser vi också Gud hantera Israel på samma sätt som en kärleksfull far behandlar sitt barn. När de medvetet syndat mot honom och började dyrka avgudar, skulle Gud straffa dem. Men varje gång han skulle befria dem när de hade ångrat sin avgudadyrkan. Detta är ungefär samma sätt Gud handlar med kristna i Nya testamentet. Till exempel, Hebreerbrevet 12:6 säger att "för den Herren älskar tuktar han och han agar var son han har kär."

På ett liknande sätt, genom hela Gamla testamentet ser vi Guds dom och vrede utgjuten på synd. På samma sätt, i Nya testamentet ser vi Guds vrede fortfarande: "Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen." (Rom 1:18). Som vi ser, är Gud inte annorlunda i Gamla testamentet än han är i Nya Testamentet. Gud genom Hans natur är oföränderlig. Samtidigt som vi kan se en aspekt av hans karaktär avslöjade i vissa avsnitt i skrifterna mer än andra aspekter, Gud själv förändras inte.

När vi läser och studerar Bibeln, blir det tydligt att Gud är densamma i Gamla och Nya Testamentet. Även om Bibeln är 66 enskilda böcker skrivna på två (eller möjligen tre) kontinenter, på tre olika språk, under en period av ca 1500 år med mer än 40 författare, är det fortfarande en enhetlig bok från början till slut utan motsägelse. I det ser vi hur en kärleksfull, barmhärtig och rättvis Gud handlar syndiga människor i alla typer av situationer. Sannerligen, är Bibeln Guds kärleksbrev till mänskligheten. Guds kärlek till sin skapelse, särskilt för mänskligheten, är uppenbart igenom alla skrifterna. Under hela Bibeln ser vi Gud kärleksfullt och barmhärtigt kalla människor till en speciell relation med sig själv, inte för att de förtjänar det, utan för att han är en nådig och barmhärtig Gud, sen till vrede och rik på kärleksfull omtanke och sanning. Men vi kan också se en helig och rättfärdig Gud som är domare för alla dem som inte lyder hans ord och vägrar att dyrka honom och vände i stället för att dyrka gudar sin egen skapelse (Romarbrevet kapitel 1).

På grund av Guds rättfärdiga och heliga karaktär, all synd — dåtid, nutid och framtid, måste bedömas.

Men Gud i sin oändliga kärlek har gett en betalning för synd och ett sätt att försoning, så att även en syndig människa kan undgå hans vrede. Vi ser denna underbara sanning i verserna som 1 Johannes 4:10: "Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder." I Gamla Testamentet, förutsatt Gud ett offer system där försoning kan göras för synden. Men denna offersystemet var bara tillfällig och endast såg fram emot ankomsten av Jesus Kristus som skulle dö på korset för att göra en komplett företrädande försoning för synd. Frälsaren som utlovades i Gamla testamentet är fullt avslöjas i Nya testamentet. Endast tänkt i Gamla Testamentet, det ultimata uttrycket för Guds kärlek, att skicka hans Son Jesus Kristus, avslöjas i all sin prakt i Nya testamentet. Både Gamla och Nya testamentet gavs "och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis så att du blir frälst genom tron på Kristus Jesus,"(2 Tim 3:15). När vi studerar testamentet noga, är det uppenbart att Gud "inte förändras eller växlar mellan ljus och mörker,"(Jakob 1:17).


Återvänd till den svenska hemsidan

Varför är Gud så annorlunda i Gamla testamentet än han är i Nya Testamentet?