settings icon
share icon
Fråga

Vad menas det med att Gud är kärlek?

Svar


Låt oss titta på hur Bibeln beskriver kärlek, och sedan kommer vi att se några sätt på vilka Gud är just kärnan i kärleken. "Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, kärleken skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den är inte lättretlig, den tänker inte något ont. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men gläder sig med sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig” (1 Korintierbrevet 13:4-8a, SRB16). Detta är Guds beskrivning av kärlek, och eftersom Gud är kärlek (1 Johannes 4:8), beskriver det hur Han är.

Av kärlek tvingar sig Gud inte på någon. De som kommer till honom gör det som svar på hans kärlek.
Av kärlek visar Gud godhet mot alla.
Av kärlek gick Jesus omkring och gjorde gott mot alla, utan partiskhet.
Av kärlek eftertraktade Jesus inte vad andra hade utan levde ett ödmjukt liv utan att klaga. Av kärlek skröt Jesus inte om vem han var, även fast han kunde ha övermannat vem som helst han någonsin kom i kontakt med.
Av kärlek lydde Jesus villigt sin Fader i himlen. "Men för att världen ska förstå att jag älskar Fadern, så gör jag som Fadern har befallt mig." (Johannes 14:31).
Av kärlek såg Jesus alltid till andras intressen.

Det största uttrycket för Guds kärlek förmedlas till oss i Johannes 3:16: "Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." Romarbrevet 5:8 förkunnar samma budskap: "Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss, medan vi ännu var syndare."

Vi kan se från dessa verser att det är Guds största önskan att vi förenar oss med honom i hans eviga hem, himlen. Han har gjort det möjligt genom att betala priset för våra synder. Han älskar oss för att han valde det som en handling av sin vilja. Kärlek förlåter. "Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet." (1 Johannesbrevet 1:9).

Så, vad betyder det att Gud är kärlek? Kärlek är både en egenskap hos Gud och en central aspekt av Guds karaktär, Hans person. Guds kärlek står inte på något sätt i konflikt med hans helighet, rättfärdighet, rättvisa eller ens hans vrede. Alla Guds egenskaper är i perfekt harmoni. Allt Gud gör är kärleksfullt, precis som allt han gör är rättvist. Gud är det perfekta exemplet på sann kärlek. Otroligt nog har Gud gett dem som tar emot hans Son Jesus som sin personliga Frälsare förmågan att älska som han gör, genom den Helige Andes kraft (Johannes 1:12; 1 Johannesbrevet 3:1, 23-24).

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad menas det med att Gud är kärlek?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries