Bör kristna vara tolerant mot andras religiösa övertygelser?



Fråga: Bör kristna vara tolerant mot andras religiösa övertygelser?

Svar:
I vår tid av "tolerans" är moralisk relativism den högsta dygden. Varje filosofi, idé, och tro system har lika meriter, säger relativistiska, och är värd lika respekt. De som förespråkar ett tro system framför en annan eller—ännu värre—anspråk kunskap om absolut sanning anses trångsynt, oupplyst, eller till och med trångsynt.

Naturligtvis, olika religioner gör ömsesidigt uteslutande anspråk, och relativistiska är inte logiskt förenliga direkta motsägelser. Till exempel gör Bibeln påståendet att "Och liksom människan måste dö en gång och sedan dömas," (Hebr 9:27), medan en del österländska religioner lär reinkarnation. Så, vi dör en gång eller flera gånger? Båda läror kan inte vara sanna. Den relativistisk omdefinierar huvudsak sanningen för att skapa en paradoxal värld där flera, motstridiga "sanningar" kan samexistera.

Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig," (Joh 14:6). En kristen har accepterat sanningen, inte bara som ett koncept, men som en person. Detta erkännande av sanning distanserar den kristna från den så kallade "öppenhet" för dagen. Den kristne har offentligt erkänt att Jesus uppstod från de döda (Rom 10:9-10).

Om han verkligen tror på uppståndelsen, hur kan han vara "fördomsfria" om en otrogen påstående att Jesus aldrig uppstod igen? För om en kristen skulle förneka tydlig undervisning i Guds ord skulle verkligen vara ett svek mot Gud.

Observera att vi har citerat grunderna i tron på våra exempel hittills. Vissa saker (t.ex. kroppsliga uppståndelse Kristus) är inte förhandlingsbara. Andra saker kan vara öppna för debatt, till exempel vem som skrev Hebreerbrevet eller arten av Paulus "nagel i ögat". Vi bör undvika att fastna i disputationer över sekundära frågor (2 Tim 2:23; Titus 3:9).

Även när bestred/förde en dialog över framstående läror, bör en kristen återhållsamhet och visa respekt. Det är en sak att vara oense med en position; det är en helt annan sak att nedvärdera en person. Vi måste hålla fast vid sanningen samtidigt visa medkänsla med dem som ifrågasätter det. Liksom Jesus, måste vi vara full av både nåd och sanning (Joh 1:14). Peter slår en bra balans mellan att ha svaret och visa ödmjukhet: "Var ständigt beredda att svara var och en som ber er förklara det hopp ni har. Men gör det ödmjukt, med respekt och ett rent samvete,"(1 Petr 3:15-16).


Återvänd till den svenska hemsidan

Bör kristna vara tolerant mot andras religiösa övertygelser?"