settings icon
share icon

Sefanjan kirja

Kirjoittaja: Sefanja 1:1 kertoo profeetta Sefanjan olleen tämän kirjan kirjoittajan. Nimi Sefanja merkitsee "Jumalan puolustama."

Kirjoitusajankohta: Sefanjan kirja kirjoitettiin todennäköisesti vuosien 735 ja 725 eKr. välillä.

Kirjan tarkoitus: Sefanjan tuomion ja rohkaisun sanomassa on kolme pääaihetta: 1) Jumala on kaikkivaltias ja määrää kaikkien kansakuntien kohtalon; 2) Pahat saavat rangaistuksensa ja vanhurskaat saavat oikeuden tuomion päivänä; 3) Jumala siunaa parannuksen tekevät ja häneen luottamuksensa laittaneet.

Tärkeimmät jakeet:
Sefanja 1:18, "Heidän hopeansa ja kultansa eivät voi heitä pelastaa Herran vihan päivänä. Hänen vihansa tuli tuhoaa koko maan, sillä lopun, kauhistuttavan lopun, hän tekee kaikista maan asukkaista."

Sefanja 2:3, "Mutta te maan nöyrät, jotka noudatatte Herran oikeutta, etsikää Herraa. Etsikää vanhurskautta, etsikää nöyryyttä, niin te ehkä löydätte suojan Herran vihan päivänä."

Sefanja 3:17, "Herra, Jumalasi, on sinun kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa, rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta."

Lyhyt yhteenveto: Sefanja julistaa Jumalan tuomion koko maailmalle: Juudalle, sitä ympäröiville kansoille, Jerusalemille ja kaikille maan kansoille. Tätä seuraa julistus Herran siunauksista kaikille kansoille ja erityisesti hänen kansansa, Juudan, jäännökselle.

Sefanjalla oli rohkeutta puhua avoimesti, koska hän tiesi julistavansa Jumalan sanomaa. Hänen kirjansa alkaa sanoilla "sanoo Herra" ja loppuu sanoihin "sanoo Herra." Hän tiesi, että monet epäjumalat, joita ihmiset palvoivat, sen paremmin kuin assyrialaisten armeijan mahti eivät voineet pelastaa heitä. Jumala on armollinen ja sääliväinen, mutta jos hänen varoituksiaan ei kuunnella, tuomio on varma. Raamatussa mainitaan usein Jumalan tuomion päivä. Profeetat kutsuvat sitä "Herran päiväksi". He viittasivat moniin tapahtumiin, kuten Jerusalemin tuhoutumiseen, Herran päivän enteenä ja ne kaikki olivat ennusmerkkejä lopullisesta Herran päivästä.

Ennakoinnit: Sefanjan 3:14-20 mainitsemat siunaukset ovat vielä suurimmaksi osaksi tapahtumatta. Tämän vuoksi voimme päätellä niiden olevan messiaanisia ennustuksia, jotka täyttyvät Kristuksen toisen tulemisen yhteydessä. Herra on poistanut syntiemme rangaistuksen, koska Kristus kuoli niiden edestä (Sefanja 3:15; Joh. 3:16). Israel ei kuitenkaan ole tunnustanut oikeaa Pelastajaan. Se on vielä tapahtumatta (Room. 11:25-27).

Israelille luvattu rauha ja turva aikana, jolloin Kuningas on heidän keskuudessaan, täyttyy Kristuksen palatessa tuomitsemaan maailman ja lunastamaan sen itselleen. Samoin kuin hän nousi taivaaseen ylösnousemuksensa jälkeen, hän tulee palaamaan maan päälle ja perustaa Uuden Jerusalemin (Ilm. 21). Tuolloin kaikki Jumalan lupaukset Israelille täyttyvät.

Käytännön sovellutus: Pienin nimi- ja paikkakuntamuutoksin tämän seitsemännellä vuosisadalla ennen ajanlaskumme alkua vaikuttaneen profeetan sanomaa pahoja odottavasta tuomiosta ja uskollisia odottavasta toivosta voitaisiin julistaa meidän aikamme saarnastuoleista. Sefanja muistuttaa meitä, kuinka ihmisten moraaliset ja uskonnolliset synnit loukkaavat häntä syvästi. Jumalan valitut eivät myöskään voi paeta rangaistusta, jos he tekevät syntiä tahallaan. Rangaistus voi olla tuskallinen, mutta sen tarkoitus on parantava. Tietoisuus pahuutta kohtaavasta rangaistuksesta lohduttaa meitä näinä aikoina, jolloin se näyttää kukoistavan ilman mitään näkyviä seurauksia. Meillä on vapaus olla tottelemattomia, mutta se ei tarkoita vapautta tottelemattomuutta kohtaavasta rangaistuksesta. Jumalalle kuuliaisten lukumäärä on vähäinen, mutta hän ei unohda heitä.

English



Vanhan testamentin yleiskatsaus



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Sefanjan kirja
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries