settings icon
share icon

Sakarjan kirja

Kirjoittaja: Sakarja 1:1 kertoo profeetta Sakarjan olleen tämän kirjan kirjoittajan.

Kirjoitusajankohta: Sakarjan kirja kirjoitettiin todennäköisesti kahtena eri ajankohtana vuosien 520 and 470 eKr. välillä.

Kirjan tarkoitus: Sakarja korostaa, kuinka Jumala on käyttänyt profeettojaan opettamaan, varoittamaan ja ohjaamaan kansaansa. Valitettavasti heitä ei kuunneltu. Kansan synnit johtivat Jumalan antamiin rangaistuksiin. Kirjasta ilmenee myös, kuinka ennustuksetkin voivat saada arvottoman vastaanoton. Tiedämme historian perusteella, kuinka tuona aikana juutalaiset suhtautuivat ennustuksiin nurjasti. Tämän seurauksena Vanhan ja Uuden testamentin välissä on pitkä ajanjakso, jolloin Jumala ei puhunut profeettojensa kautta.

Tärkeimmät jakeet:
Sakarja1:3, "Julista siis kansalle nämä Herran Sebaotin sanat: Palatkaa minun luokseni, niin minä palaan teidän luoksenne, sanoo Herra Sebaot.

Sakarja 7:13. "Niin kuin he eivät kuunnelleet minua, kun minä kutsuin heitä, niin en minäkään kuunnellut, kun he vuorostaan huusivat minua avuksi, sanoo Herra Sebaot."

Sakarja 9:9, "Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa."

Sakarja 13:9, "Tämän kolmanneksen minä vien tuleen, puhdistan sen kuin hopean ja koettelen sitä tulessa niin kuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "He ovat minun kansani." He vastaavat: "Herra, meidän Jumalamme."

Lyhyt yhteenveto: Sakarjan kirja opettaa, kuinka pelastus on tarjolla kaikille. Viimeisessä luvussa kuvataan, kuinka ihmiset kaikista maailman kolkista tulevat palvomaan Jumalaa, joka haluaa kaikkien seuraavan häntä. Tässä ei ole kyseessä universalismi, eli että kaikki ihmiset pelastuvat, koska Jumala on armollinen kaikille. Paremminkin, tässä kirjassa opetetaan, että Jumala haluaa kaikkien palvovan häntä ja hyväksyy näin tekevät riippumatta heidän kansallisesta tai poliittisesta taustastaan. Tästä esimerkkinä on Juudean ja Jerusalemin vapauttaminen heidän poliittisista vihollisistaan. Sakarja saarnasi Jumalan olevan kaikkivaltias, vaikka näin ei aina näytä olevan. Hänen tulevaisuutta koskevat näkynsä osoittavat, kuinka Jumalan tietää kaikki tulevat asiat. Kuvaukset Jumalan toimista maailman tapahtumissa osoittavat, kuinka hän tahtonsa tulee lopulta täyttymään. Hän ei estä ihmisiltä heidän vapaata tahtoaan seurata Jumalaa tai kapinoida häntä vastaan. He ovat itse vastuussa elämänsä valinnoista. Viimeisessä luvussa jopa luonnonvoimat ovat Jumalan ohjauksen vallassa.

Ennakoinnit: Sakarjan kirjassa on runsaasti Jeesusta Kristusta ja Messiaanista aikakautta koskevia ennustuksia. Ne alkavat lupauksesta Messiaan tulosta ja keskuudessamme elämisestä (Sakarja 2:10-12; Matt. 1:23), jatkuvat symboliikalla Versosta ja Kivestä (Sakarja 3:8-9, 6:12-13; Jesaja 11:1; Luuk. 20:17-18), aina lupaukseen hänen toisesta tulemisestaan, jolloin hänet lävistäneet katsovat häneen murehtien (Sakarja 12:10; Joh. 19:33-37). Kristus on Sakarjan kirjan keskeinen aihe. Jeesus on Israelin pelastaja ja lähde, jonka veri puhdistaa kaikkien hänen luokseen tulleiden synnit mahdollistaen siten pelastuksen (Sakarja 13:1; 1. Joh. 1:7).

Käytännön sovellutus: Jumala odottaa todellista palvontaa ja puhdasta elämää meiltä kaikilta. Sakarjan esimerkki kuinka hän mursi kansalliset ennakkoluulonsa muistuttaa meitä, kuinka meidänkin on syytä vaikuttaa kaikkiin kansanluokkiin. Meidän on tarjottava Jumalan pelastusta kaikille kansoille, kielille, roduille ja kulttuureille. Tämä pelastus on mahdollinen ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ristillä vuodattaman veren kautta. Hän kuoli puolestamme ristillä hyvittääkseen syntimme. Jos me hylkäämme tuon uhrin, ei ole mitään muuta uhria, joka sovittaa meidät Jumalan kanssa. Taivaan alla ei ole mitään muuta nimeä, jonka kautta voimme pelastua (Apt. 4:12). Aikaa ei ole hukattavaksi, tänään on pelastuksen päivä (2. Kor. 6:2).

English



Vanhan testamentin yleiskatsaus



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Sakarjan kirja
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries