settings icon
share icon

Joonan kirja

Kirjoittaja: Joona 1:1 kertoo kirjan kirjoittajan olleen profeetta Joona.

Kirjoitusajankohta: Joonan kirja kirjoitettiin todennäköisesti vuosien 793 and 758 eKr. välillä.

Kirjan tarkoitus: Tottelevaisuus ja herätys ovat kirjan keskeiset aiheet. Joonan kokemus kalan vatsassa antoi hänelle ainutlaatuisen mahdollisuuden pyytää pelastusta hänen katuessaan käytöstään ja pyytäessään vapautusta kyseisestä tilanteesta. Hänen alkuperäistä tottelemattomuuttaan seurasi henkilökohtainen parannus ja niniveläisten parannus. Monien mielestä Joonan aikainen herätys Ninivessä oli yksi kaikkien aikojen suurimmista.

Tärkeimmät jakeet:
Joona 1:3, "Mutta Joona päätti paeta Herraa ja matkustaa meren taakse Tarsisiin. Hän meni rannikolle Jafoon ja etsi satamasta laivan, joka oli lähdössä Tarsisiin. Maksettuaan matkansa hän astui laivaan päästäkseen meren yli pois Herran ulottuvilta."

Jonah 2:1, "Mutta Herra pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä."

Joona 2:3, "Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ja hän vastaa minulle. Tuonelan kohdusta minä huudan apua, ja sinä, Herra, kuulet ääneni."

Joona 3:10, "Jumala näki, että he kääntyivät pahoilta teiltään. Niin hän muutti mielensä eikä sallinutkaan onnettomuuden kohdata niniveläisiä, vaikka oli sanonut tuhoavansa heidät."

Lyhyt yhteenveto: Joonan pelko ja ylpeys saivat hänen pakenemaan Jumalaa. Hän ei halunnut mennä Nineveen saarnaamaan parannuksen tekoa, kuten Jumala oli käskenyt, koska hänen mielestään nineveläiset olivat hänen vihollisiaan. Hän oli vakuuttunut, että Jumala ei toteuttaisi uhkaustaan kaupungin tuhoamisesta. Sen sijaan hän astui vastakkaiseen suuntaan, Tarsisiin, menevään laivaan Pian miehistö myrskyn pakottamana arpaa heittämällä määritteli Joonan olevan ongelmien syynä. Hänet heitettiin laidan yli ja suuri kala nielaisi hänet. Joona teki parannuksen synnistään oltuaan kolme päivää ja kolme yötä sen vatsassa, kunnes se viimein oksensi hänet kuivalle maalle (voimme vain ihmetellä, miksi häneltä kesti niin kauan tehdä parannus). Seuraavaksi Joona matkusti 800 kilometriä Nineveen ja kaupunki koki suuren herätyksen. Profeetta oli kuitenkin käärmeissään sen sijaan, että olisi ollut kiitollinen Nineven parannuksesta. Jumala käytti tuulta, aurinkoa, risiinikasvia ja matoa opettamaan Joonalle, kuinka hän on armollinen Jumala.

Ennakoinnit: Joona on Kristuksen esikuva, mikä käy ilmi Jeesuksen omista sanoista. Matt. 12:40-41 Jeesus kertoo, että hän on oleva haudassa saman ajan kuin Joona oli kalan vatsassa. Hän jatkaa kertomalla, kuinka nineveläiset tekivät parannuksen Joonan saarnatessa, mutta fariseukset ja oppineet hylkäsivät Jeesuksen, joka on paljon Joonasta suurempi. Samoin kuin Joona julisti Jumalan totuuksia nineveläisille koskien parannuksen tekoa ja pelastusta, samoin Jeesus julisti samaa viestiä pelastuksesta (Joona 2:9; Joh. 14:6) yksin Jumalan kautta (Room. 11:36).

Käytännön sovellutus: Emme pysty piiloutumaan Jumalalta. Hänen tahtonsa tulee toteutumaan kauttamme, riippumatta vastustuksestamme ja viivytysyrityksistämme. Efes. 2:10 muistuttaa meitä, kuinka olemme osa hänen suunnitelmiaan ja hänen tekonsa toteutuvat kauttamme. Kuinka paljon helpompaa onkaan nöyrtyä hänen tahdolleen välittömästi, toisin kuin oli Joonan kohdalla!

Jumalan rakkaus ilmenee siinäkin, että hän on tarjolla kaikille, heidän maineestaan, kansallisuudestaan tai rodustaan riippumatta. Ilmainen evankeliumi on tarjolla kaikille kaikkina aikoina. Tehtävämme kristittyinä on toimia Jumalan työkaluina hänen kertoessaan koko maailmalle tästä iankaikkisen elämän tarjouksesta ja iloita pelastuksen vastaanottaneista. Jumala haluaa meidän jakavan tämän kokemuksen hänen kanssaan. Emme saa olla kademielisiä tai nurjamielisiä "viime minuutilla" Kristuksen puoleen kääntyneitä kohtaan tai niitä kohtaan, joiden pelastus tapahtuu meistä poikkeavalla tavalla.

English


Vanhan testamentin yleiskatsaus



Joonan kirja
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries