settings icon
share icon

Hesekielin kirja

Kirjoittaja: Kirjan kirjoittaja on profeetta Hesekiel (Hesekiel 1:3). Hän oli Jeremiaan ja Danielin aikalainen.

Kirjoitusajankohta: Kirja kirjoitettiin todennäköisesti vuosien 593 ja 565 eKr. välisenä aikana juutalaisten ollessa Babylonian pakkosiirtolaisuudessa.

Kirjan tarkoitus: Hesekiel saarnasi sukupolvelle, joka oli erittäin synnillinen ja joka eli ilman toivoa. Hän yritti saada heidät tekemään parannuksen ja palauttaa heidän luottamuksensa tulevaisuuteen. Hän opetti: (1) Jumalan käyttävän ihmisiä lähettiläinään; (2) Jopa tappiossa ja epätoivossa Jumalan kansan on tunnustettava Jumalan kaikkivaltaisuus; (3) Jumala sana ei koskaan jää täyttymättä; (4) Jumala on kaikkialla ja häntä voi palvoa kaikkialla; (5) Kansan on toteltava Jumalaa, jos se haluaa kokea hänen siunauksensa; ja (6) Jumalan valtakunta tulee toteutumaan.

Tärkeimmät jakeet:
Hesekiel 2:3-5, ”Hän sanoi: 'Ihminen, minä lähetän sinut israelilaisten luo, noiden kapinallisten pariin, jotka ovat nousseet minua vastaan. Alusta alkaen he ja heidän isänsä ovat olleet minulle uskottomia. Minä lähetän sinut ihmisten luo, joilla on kovat kasvot ja taipumaton sydän. Sinun tulee sanoa heille: 'Näin sanoo Herra Jumala.' Kuulkoot tai olkoot kuulematta -- he ovat uppiniskaista kansaa -- he tulevat kuitenkin tietämään, että heidän keskellään on ollut profeetta.'”

Hesekiel 18:4, "Kaikki ihmiset, niin isät kuin pojat, ovat minun vallassani, minun määrättävissäni, ja kuolema on vain sen osana, joka on syntiä tehnyt. "

Hesekiel 28:12-14, "'Sinä olit täydellisistä täydellisin, täynnä viisautta, itse kauneus. Olit Eedenissä, Jumalan puutarhassa, ja sinua koristivat kalliit kivet, karneolit, topaasit ja kalsedonit, krysoliitit, onyksit, jaspikset, safiirit, turkoosit ja smaragdit. Pukusi oli kullalla kirjailtu. Jo syntyessäsi oli kaikki valmiina. Kerubiksi minä sinut tein, sädehtiväksi vartijaenkeliksi, sinä olit pyhällä vuorella, käyskentelit välkehtivien kivien keskellä."

Hesekiel 33:11, "Sano heille: 'Näin sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, en minä tahdo, että jumalaton kuolee vaan että hän kääntyy teiltään ja saa elää. Kääntykää! Kääntykää pahoilta teiltänne! Miksi te kuolisitte, israelilaiset!'"

Hesekiel 48:35, "Tästä lähtien on kaupungin nimenä oleva 'Herra on täällä'."

Lyhyt yhteenveto: Kuinka kukaan voi elää raiteiltaan suistuneessa maailmassa? Hesekiel joutui jättämään kotimaansa ja siirtymään Babylonian pakkosiirtolaisuuteen kahdenkymmenenviiden vuoden ikäisenä. Hänen profeetallinen uransa alkoi kolmenkymmenen vuoden ikäisenä. Viiden vuoden ajan hän eli epätoivossa. Hänen näkynsä Jehovan kirkkaudesta kolmekymmentävuotiaana mullisti hänen elämänsä Babyloniassa. Hän ymmärsi, että Jumala eivätkä hänen toimensa olleet rajoitetut Hesekielin kotimaahan. Hän on koko universumin Jumala, jonka vallan alla ovat kaikki kansat ja maat. Babyloniassa Jumala antoi Hesekielille sanoman Israelin kansalla. Tämä kokemus muutti Hesekielin elämän. Hän omistautui Jumalan sanalle, Hän ymmärsi, että hänellä itsellään ei ollut mitään annettavaa kansan tilan kohentamiseksi. Hän oli kuitenkin vakuuttunut, että Jumalan sanoma puhuttelisi kansaa heidän ankeissa olosuhteissaan ja johdattaisi heidät voittoon. Hesekiel käytti useita eri menetelmiä viestittääkseen Jumalan sanoman kansalle. Näihin kuuluivat Jerusalemin kohtaloa kuvaavat piirustukset, kuvainnolliset teot ja epätavallinen käytös mielenkiinnon herättämiseksi. Hän leikkautti hiuksensa ja partansa havainnollistaakseen, mitä Jumala tekisi Jerusalemille ja sen asukkaille.

Hesekielin kirja voidaan jakaa neljään osaan:
Luvut 1-24: Jerusalemin tuhoa koskevat ennustukset
Luvut 25-32: naapurivaltioiden tuomiota koskevat ennustukset
Luku 33: viimeinen kehotus Israelille parannukseen
Luvut 34-48: Israelin tulevaisuudessa tapahtuvaa ennalleen saattamista koskevat ennustukset

Ennakoinnit: Hesekielin luvussa 34 Jumala tuomitsee Israelin johtajat väärinä paimenina, koska he pitivät huonosti huolta kansastaan. He huolehtivat ainoastaan itsestään kansansa sijasta. He söivät hyvin ja pukeutuivat hienosti (Hes. 34:1-3). Tämän vastakohtana Jeesus on Hyvä Paimen, joka suojelee omiaan raatelevilta susilta ja antaa henkensä lampaittensa edestä (Joh. 10:11-12). Luvun 34 jae 4 kuvaa paimenten kaitsemaa kansaa heikkona, sairaana, loukkaantuneena ja eksyneenä. Jeesus on Suuri Parantaja, joka hoitaa henkiset haavamme ristinkuoleman kautta (Jes. 53:5). Hän etsii ja pelastaa kadonneet (Luuk. 19:10).

Käytännön sovellutus: Hesekielin kirja kutsuu meidät henkilökohtaiseen suhteeseen Aabrahamin, Mooseksen ja profeettojen Jumalan kanssa. Meidän on voitettava elämän vaikeudet tai meidät voitetaan. Hesekiel haastoi meidät: kokemaan Jumalan voiman, tiedon, läsnäolon ja pyhyyden ja niiden elämää muuttavan vaikutuksen; sallimaan Jumalan johdatuksen; ymmärtämään jokaisen sydämessä olevan pahuuden suuruuden; olemaan Jumalalle vastuullisia varoittamaan synnillisiä heitä odottavasta tuhosta; kokemaan elävän suhteen Jeesuksen Kristuksen kanssa, jonka veressä meillä on uusi liitto Jumalan kanssa.

English


Vanhan testamentin yleiskatsaus



Hesekielin kirja
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries