settings icon
share icon
Vraag

Hoe maak ik het goed met God?

Antwoord


Om het “goed” met God te maken, moeten we eerst begrijpen wat “fout” is. Het antwoord is zonde. “Er is er zelfs niet één, die doet wat goed is” (Psalmen 14:3). Wij mensen zijn in opstand gekomen tegen Gods geboden; “Wij zijn het, die als schapen afdwaalden!” (Jesaja 53:6).

Het slechte nieuws is dat de straf voor de zonde niets minder is dan de dood. “Een mens zal uitsluitend om zijn eigen zonden sterven" (Ezechiël 18:4). Het goede nieuws is dat onze liefhebbende God ons niet in de steek heeft gelaten, maar ons wil redden. Jezus verkondigde dat Hij was gekomen “om afgedwaalde mensen te zoeken en te redden” (Lucas 19:10), en toen Hij op het kruis stierf, zei Hij met de volgende woorden dat Zijn doel bereikt was: “Mijn taak is vervuld!” (Johannes 19:30).

Een juiste relatie met God begint met een erkenning van je zonde, gevolgd door een nederige belijdenis van je zonden aan God (Jesaja 57:15) en een vastberadenheid om de zonde achter te laten. “En door daarvoor uit te komen, word u gered” (Romeinen 10:10).

Dit berouw moet samengaan met geloof, net name het geloof dat Jezus jouw Redder kan zijn vanwege Zijn offerdood en Zijn wonderbaarlijke opstanding. “Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met uw hele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden” (Romeinen 10:9). Vele andere passages spreken over onze behoefte aan geloof, zoals Johannes 20:27; Handelingen 16:31; Galaten 2:16; 3:11, 26 en Efeziërs 2:8.

Op goede voet staan met God is het gevolg van jouw reactie op wat God al voor jou gedaan heeft. Hij heeft de Verlosser gestuurd, Hij heeft het offer gebracht om jouw zonde weg te nemen (Johannes 1:19), en Hij geeft jou een belofte: “Maar ieder die de naam van de Here aanroept, zal gered worden” (Handelingen 2:21).

Een prachtige illustratie van berouw en vergeving is de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15:11-32). De jongere zoon verbraste zijn vaders erfenis met schandelijk, zondig gedrag (vers 13). Maar toen hij zijn fout inzag, besloot hij om naar huis terug te keren (vers 18). Hij nam aan dat hij niet meer als zoon beschouwd zou worden (vers 19), maar hij had het mis. De vader hield net zo veel van zijn teruggekeerde opstandeling als ooit tevoren (vers 20). Alles was vergeven en er volgde een groot feest (vers 24).

God houdt Zich aan Zijn beloftes, inclusief de belofte om te vergeven. "Wanneer Zijn kinderen roepen, luistert de Here; Hij bevrijdt hen uit elke moeilijke situatie" (Psalm 34:18).

Als jij in het reine wil komen met God, volgt hier een eenvoudig voorbeeldgebed dat je kunt bidden. Onthoud dat het opzeggen van dit gebed of enig ander gebed alleen zal je niet redden. Alleen je geloof in Christus kan je redden van jouw zonde. Dit gebed is gewoon een manier om jouw vertrouwen in God aan Hem uit te drukken en Hem te bedanken dat Hij jouw verlossing mogelijk heeft gemaakt. “God, ik weet dat ik tegen U gezondigd heb en dat ik een straf verdien. Maar Jezus Christus heeft die straf die ik verdien op zich genomen, zodat ik vergeven kon worden door in Hem te geloven. Ik wend mij af van mijn zonde en plaats mijn vertrouwen in U voor mijn verlossing. Dank U voor Uw wonderbaarlijke genade en vergeving – het geschenk van het eeuwige leven! Amen!”

Heb je het besluit vóór Christus genomen naar aanleiding van wat je hier gelezen hebt? Als dat zo is, klik dan op de “ik heb Christus vandaag aangenomen” knop hierbeneden.
English



Terug naar Nederlandse home page

Hoe maak ik het goed met God?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries