settings icon
share icon
Kysymys

Onko soveliaampaa käyttää viiniä vai rypälemehua Herran ehtoollisella?

Vastaus


Kristityillä on eriäviä mielipiteitä, onko viinin käyttö Herran ehtoollisella soveliasta. Tutkiessamme tätä kysymystä, älkäämme unohtako, mitä maljassa oleva neste kuvastaa: Herran ja Pelastajan uuden liiton puolesta vuodatettu verta.

Ensimmäiseksi luomme yleiskatsauksen Raamatun opetukseen viinistä. On erittäin selvää, että viiniä käytettiin Vanhan testamentin aikoihin. Sitä käytettiin ja väärinkäytettiin ensimmäisen kerran Nooan toimesta ja sen seurauksena hän makasi alasti teltassaan (1. Moos. 9:21). Myöhemmin kuningas Melkisedek tarjosi viiniä Abramille (1. Moos. 14:17-18). Jumala kehotti käyttämään viiniä uhrilahjoissa 2. Moos. 29:40. Kun Daavid kruunattiin kuninkaaksi, sitä juhlittiin kolme päivää ruoan ja viinin kera (1. Aikak. 38-40). Psalmissa 104:15 kerrotaan Jumala antaneen viinin ihmisten iloksi. Meillä on myös lupaus, että Herra järjestää suuret pidot, jotka koostuvat herkullisesta ateriasta ja viinistä (Jes. 25:6).

Uudessa testamentissa Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko oli veden muuntaminen viiniksi Kaanassa (Joh. 2:1-11). Herra Jeesus nautti viiniä (Luuk. 7:34) ja sanoi juovansa sitä taivaassa kanssamme (Matt. 26:29). Paavali neuvoi Timoteusta juomaan viiniä veden sijaan päästäkseen eroon vatsavaivoistaan (1. Tim. 5:23).

Huolimatta Raamatun monista viittauksista viinin käyttöön, siinä ei koskaan hyväksytä juopumusta. Ef. 5:18 tekee sen hyvin selväksi: "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne."

Näin ollen viinin käyttö ehtoollisella puolustavilla on monia raamatullisia perusteita tukemassa näkemystään. Edellä annetut esimerkit, paitsi Nooa, osoittavat, kuinka viini kohtuullisesti käytettynä voi olla iloksemme.

Ne, jotka haluavat pidättäytyä viinin käytöstä, löytävät Raamatusta tukea mielipiteelleen. Esimerkiksi Sananl. 4:17; 20:1 ja 23:29-32 ovat varoituksia viinin käytöstä. Samoin 3. Moos. 10:9 Herra kieltää Aaronia ja hänen poikiaan nauttimasta viiniä kuolemanrangaistuksen uhalla, kun he menevät ilmestysmajaan.

Kumpi on siis parempi käytäntö ehtoollisella, viini vai rypälemehu? Tämän suhteen ei ole mitään raamatullista käskyä puolesta tai vastaan. Itse asiassa viimeistä ehtoollista käsittelevät jakeet eivät mainitse viiniä tai rypälemehua. Niissä puhutaan sen sijaan maljasta. On syytä huomioida muutamia käytännön seikkoja tämän asian tiimoilta. Jos alkoholin käyttö on häiriötekijä, silloin sen käyttö voi olla arveluttavaa. Minkään seurakunnan ei pitäisi aiheuttaa tilannetta, jossa joku luopuu ehtoollisen nauttimisesta, koska he eivät halua nauttia alkoholia. Kristus ohjeisti seurakuntaa, "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni" (1. Kor. 11:25). On sääli, jos alkoholipitoinen malja häiritsee jonkun keskittymistä ja saa hänet luopumaan Kristuksen käskyn noudattamisesta.

Jumalan Sana ei vaadi, että maljan sisältö on käynyttä rypälemehua. Jos jollakulla on vahva mielipide, kuinka hän voi parhaiten kunnioittaa Kristusta, hän voi kyllä pitää kiinni vakaumuksestaan. Meidän on kuitenkin aina muistettava, mitä malja kuvastaa. Emme saa tuomita uskonveljiämme ja sisariamme heidän henkilökohtaisten vakaumustensa perusteella.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko soveliaampaa käyttää viiniä vai rypälemehua Herran ehtoollisella?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries