settings icon
share icon
Kysymys

Mitä on vanhurskauttaminen?

Vastaus


Yksinkertaisesti sanottuna, vanhurskauttaminen merkitsee syyttömäksi julistamista Jumalan edessä. Vanhurskauttamisessa Jumalan julistaa syyttömäksi Kristuksen vastaanottaneen, Kristuksen oikeamielisyys luetaan Kristuksen vastaanottaneiden hyväksi (2. Kor. 5:21). Vaikka vanhurskauttamisen periaate löytyy kaikkialta Raamatussa, kaikkein tärkein uskoviin kohdistuva opetus on Room. 2:21-26; "Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta, mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen."

Meidät vanhurskautetaan ja julistetaan syyttömiksi pelastuksemme hetkellä. Vanhurskauttaminen ei tee meistä syyttömiä, vaan pikemminkin julistaa meidät syyttömiksi. Syyttömyytemme kumpuaa uskostamme Jeesukseen Kristukseen. Hänen uhrinsa peitti syntimme, jonka vuoksi Jumala näkee meidät täydellisinä ja virheettöminä. Koska uskovina me olemme Jeesuksessa, Jumala näkee Kristuksen oikeamielisyyden meitä katsoessaan. Tämä täyttää Jumalan vaatimuksen täydellisyydestä.

Room. 5:18-19 tiivistää tämän opetuksen hyvin: "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." Vanhurskauttamisen tähden Jumalan rauha vallitsee elämässämme. Vanhurskauttamisen tähden uskovilla on vakuus pelastuksesta. Vanhurskauttaminen mahdollistaa pyhittämisen - tässä prosessissa Jumala toteuttaa käytännössä sen, jonka hän on jo tehnyt asemallisesti. "Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotka uskomme, vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa" (Room. 5:1).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä on vanhurskauttaminen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries