settings icon
share icon
Kysymys

Kuinka ihmiset saattoivat tietää Jumalasta ennen Raamattua?

Vastaus


Vaikka ihmisillä ei ollutkaan Jumalan Sanaa kirjallisessa muodossa, heillä oli kuitenkin kyky ymmärtää ja totella Jumalaa. Nykyäänkin maailmassa on monia alueita, joissa Raamattu ei vielä ole saatavilla ja kuitenkin ihmiset voivat tietää Jumalasta. Tässä on kysymys ilmoituksesta: Jumala ilmoittaa ihmisille, mitä hän haluaa heidän tietävän hänestä. Missä Raamattu ei ollut saatavilla, siellä on aina ollut muita keinoja vastaanottaa ja ymmärtää Jumalan ilmoitus. On olemassa kaksi eri ilmoituksen muotoa: yleinen ja erityinen.

Yleisessä ilmoituksessa Jumala kommunikoi koko ihmiskunnan kanssa. Siinä on kyse siitä, minkä syy ja alkulähde Jumalan täytyy olla. Koska jotakin on olemassa, sille täytyy olla syy ja siksi Jumalan täytyy olla olemassa. "Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua" (Room. 1:20). Miehet ja naiset kaikkialla voivat tarkastella luomakuntaa ja todeta Jumalan olemassaolon. Ps. 19:1-4 selittää, kuinka luomakunta tekee Jumalan olemassaolon selväksi kielellä, jota kaikki ymmärtävät. "Ei se ole puhetta, ei sanoja, ei ääntä jonka voisi korvin kuulla" (jae 3). Luomakunnan ilmoitus on hyvin selvä. Kukaan ei voi puolustautua sanomalla olevansa tietämätön. Ateistille ei ole mitään alibia, eikä epäilijälle ole mitään tekosyytä.

Toinen yleisen ilmoituksen ilmenemismuoto on omatuntomme, jonka Jumala on antanut kaikille. Se on iankaikkinen. "Mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut" (Room.1:19). Koska ihmisellä on henkinen osa-alue, hän on tietoinen Jumalan olemassaolosta. Nämä kaksi yleisen ilmoituksen muotoa tulevat ilmi lähetyssaarnaajien kertomuksissa alkuasukkaista, jotka eivät ole koskaan nähneet Raamattua tai kuulleet Jeesuksesta. Kun heille esitetään pelastussuunnitelma, he tietävät Jumalan olevan olemassa, koska he näkevät todisteita hänestä luomakunnassa. He tietävät Pelastajan olevan olemassa, koska heidän omatuntonsa tuomitsee heidät synnistä ja osoittaa heidän tarvitsevan häntä.

Yleisen ilmoituksen lisäksi Jumala käyttää erityistä ilmoitusta kertoakseen ihmiskunnalle itsestään ja suunnitelmistaan. Erityistä ilmoitusta ei ole annettu kaikille, vaan ainoastaan tietyille henkilöille tiettyinä aikoina. Raamatussa on paljon esimerkkejä erityisestä ilmoituksesta (Ap. t. 1:21-26, samoin Sananl. 16:33), Urim and Thummim (ylipapin käyttämä rintavarustus Jumalan tahdon tuntemiseksi, lue 2. Moos. 28:30; 4. Moos. 27:21; 5. Moos. 33:8; 1. Samuel 28:6; and Ezra 2:63), unet ja näyt (1. Moos. 20:3, 6; 1. Moos. 31:11-13, 24; Joel 2:28), Herran enkelin ilmestykset (1. Moos. 16:7-14; 2. Moos.3:2; 2. Samuel 24:16; Sak. 1:12), ja profeettojen opetustyö (2. Samuel 23:2; Sak. 1:1). Nämä viittaukset eivät ole kaiken kattava luettelo erityisestä ilmoituksesta, vaan ainoastaan esimerkkejä tällaisesta ilmoituksesta.

Raamattu on samoin osa erityistä ilmoitusta. Se on omassa luokassaan, koska sen myötä kaikki muut erityiset ilmoitukset meidän aikanamme ovat käyneet tarpeettomiksi. Jopa Pietari, joka Johanneksen kanssa oli silminnäkijä Jeesuksen puhuessa Mooseksen ja Eliaan kanssa Ilmestysvuorella (Matt. 17; Luuk. 9), julisti tämän erityisen ilmoituksen vähempiarvoiseksi kuin "profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin" ( 2. Piet. 1:19). Tähän on syynä se, että Raamattuun on kirjoitettu kaikki tieto, minkä Jumala haluaa meidän tietävän hänestä ja hänen suunnitelmistaan. Raamattu sisältää kaiken, mitä sinun pitää tietää elääksesi Jumalan kanssa.

Jumala käytti muita keinoja tehdäkseen itsensä ja tahtonsa tunnetuksi ihmiskunnalle ennen Raamatun olemassaoloa. On huikeaa ajatella, kuinka Jumala ei tyytynyt yhteen menetelmään, vaan käytti useita. Olemme kiitollisia, että meillä on nyt Jumalan kirjoitettu Sana käytettävissämme. Emme ole kenenkään armoilla tietääksemme, mitä Jumala on sanonut. Voimme lukea sen omin silmin.

Kaikkein selvin Jumalan ilmoituksen muoto on hänen Poikansa Jeesus Kristus (Joh. 1:14; Hepr. 1:3). Kun Jeesus eli ihmisen muodossa maan päällä keskuudessamme, oli tuo ilmoitus täydellisempi kuin mikään muu ilmoituksen muoto. Kun hän kuoli syntiemme edestä ristillä, meille ei jäänyt mitään epäilystä Jumalan rakkaudesta (1. Joh. 4:10).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuinka ihmiset saattoivat tietää Jumalasta ennen Raamattua?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries