settings icon
share icon
Kysymys

Ovatko mitkään lopunajan ennustuksista täyttyneet?

Vastaus


Ilm. 4:1 alkaa sellaisten raamatullisten tapahtumien vaihe, jota Raamattu nimittää ”mitä tämän jälkeen on tapahtuva.” Tästä kohdasta eteenpäin ennustukset keskittyvät lopunaikoihin. Suuri vaivanaika, Antikristuksen ilmaantuminen tai muutkaan lopunajan tapahtumat eivät vielä ole alkaneet. Mutta valmistautuminen noihin tapahtumiin on meneillään.

Jeesus kertoi lopunaikoja edeltävän monet tapahtumat: väärien Kristusten ilmaantuminen, jotka erehdyttävät monia; enteitä sodista; nälkää, vitsauksia ja maanjäristyksiä. Kaikki nämä ovat vasta synnytystuskien alkua (Matt. 24:5-8). Nykyisin tiedotusvälineet ovat täynnä uutisia uskonnollisista kamppailuista, sodankäynneistä ja luonnonmullistuksista. Tiedämme suuren vaivanajan sisältävän Jeesuksen ennustamat tapahtumat (Ilm. 6:1-8). Nykyajan tapahtumat näyttävät olevan enteitä tulevista ongelmista.

Apostoli Paavali varoitti, että lopunaikaa sävyttäisivät lisääntyneet väärät opetukset. "Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia" (1. Tim. 4:1). Lopunaikaa kuvataan "vaikeana aikana", koska ihmisten pahuus lisääntyy ja ihmiset "vastustavat totuutta" (2. Tim. 3:1-9; katso myös 2. Tess. 2:3). Lopunajan ihmiset ovat Raamatun kuvausten mukaan: itseään rakastavia, rahaa ahnehtivia, rehenteleviä, pöyhkeitä, herjaavia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä, enemmän nautintoja kuin Jumalaa rakastavia, ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman (2. Tim. 3:1-2). Nämä sopivat hyvin meidän aikakauteemme.

Ei liene epäilystäkään, etteivät uskosta luopumista koskevat ennustukset ole jo täyttyneet. Meidän vuosisatamme hyväksyy moraalisen suhteellisuuden, joka vaikuttaa jopa seurakunnissa. Monissa seurakunnissa esimerkiksi avioliiton hyväksyminen ainoastaan miehen ja naisen välisenä liittona on hyvin vaikeaa. Tämän lisäksi monet uskonnolliset johtajat hyväksyvät avoimesti homoseksuaalisuuden. Raamatusta ja sen opetuksista on tullut toissijainen tekijä nykyaikaisten seurakuntien halussa opettaa suositumpia ”totuuksia”. Elämme todella hengellisesti ”vaarallisia” aikoja.

Euroopan Unionin perustaminen ja yhdentynyt Saksa ovat hyvin mielenkiintoisia raamatullisen profetian valossa. Danielin 2:42 kymmenen varvasta ja Danielin 7:20 kymmensarvinen peto ja Ilm. 13:1 ovat viittauksia uudelleen kohoavaan Rooman valtakuntaan, joka on vallassa Kristuksen palatessa. Vaikkakaan poliittinen näyttämö ei ole vielä valmis, on mielenkiintoista havaita sen rakentuvan lopunajan ennusten toteutumiseksi.

Vuonna 1948 Israel tunnustettiin itsenäiseksi valtioksi ja se on jokaisen raamatunopiskelijan kannalta mielenkiintoinen tapahtuma. Jumala lupasi Aabrahamille, että hänen jälkeläisensä saavat Kaanaan maan "pysyväksi perintömaaksi" (1. Moos. 17:8) ja Hesekiel ennusti Israelin fyysisen ja hengellisen herättämisen (Hes. 37). Lopunajan ennustusten valossa on tärkeää, että Israel on itsenäinen valtio, koska Israelilla on keskeinen asema lopunajan tapahtumissa (Daniel 10:14; 11:41; Ilm. 11:8).

Emme kylläkään voi sanoa varmuudella, että edellä mainitut tapahtumat ovat tiettyjen lopunaikoja koskevien ennustusten toteutumia, mutta voimme kuitenkin nähdä näiden tapahtumien samankaltaisuuden Raamatun kuvauksille. Tarkkailemme ympärillämme olevia merkkejä, koska Jeesus kertoi meille Herran päivän (Jeesuksen toisen tulemuksen) saapuvan kuin varkaan yöllä (2. Piet. 3:10), odottamatta ja yllättäen. ”Pysykää siis alati valveilla ja rukoilkaa itsellenne voimaa, jotta selviäisitte kaikesta siitä, mikä on tapahtuva, ja kestäisitte Ihmisen Pojan edessä" (Luuk. 21:36).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Ovatko mitkään lopunajan ennustuksista täyttyneet?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries