settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on suuri ahdistuksenaika?

Vastaus


Ahdistuksenaika on ajanjakso tulevaisuudessa, jolloin Herra toteuttaa kaksi asiaa: 1) Hän saattaa loppuun Israelin kansan rankaisemisen (Daniel 9:24), ja 2) hän rankaisee uskottomia, jumalattomia maan asukkaita (Ilm. 6 - 18). Ahdistuksenajan pituus on seitsemän vuotta. Tämä pohjautuu Danielin kuvaukseen seitsemästäkymmenestä viikosta (Dan. 9:24-27). Suuri ahdistuksenaika on ahdistuksenajan jälkimmäinen puolisko eli kolme ja puoli vuotta. Se erottuu ahdistuksenajasta siten, että peto ja Antikristus toimivat julkisesti ja Jumalan viha koventuu. Siksi on tärkeää ymmärtää, että ahdistuksenaika ja suuri ahdistuksenaika eivät ole sama asia. Eskatologiassa (tulevien tapahtumien tarkastelussa) ahdistuksenajalla tarkoitetaan koko seitsemän vuoden pituista ajanjaksoa, kun suuri ahdistuksenaika puolestaan käsittää sen jälkimmäisen puoliskon.

Kristus itse käytti ilmaisua ”suuri ahdistuksenaika” tarkoittamaan ahdistuksenajan jälkimmäistä puoliskoa. Matt. 24:21, Jeesus sanoo, "Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan.” Tässä jakeessa Jeesus kommentoi Matt. 24:15 tapahtumia, joissa hän kuvailee turmion iljetystä, Antikristuksen pystyttämää epäjumalankuvaa. Samoin Matt. 24:29-30 Jeesus kertoo, "Mutta kohta noiden päivien ahdingon ... Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.” Tässä raamatunkohdassa Jeesus kuvailee suuren ahdistuksenajan (jae 21) alkavan turmion iljetyksen paljastuksella ja päättyvän Kristuksen toiseen tulemukseen (jae 30).

Toinen suurta ahdistuksenaikaa kuvaileva kohta on Daniel 12:1b, joka kuuluu, "... Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka." Vaikuttaa, kuin Jeesus olisi lainannut tätä jaetta puhuessaan Matt. 24:21 sanat. Myös Jeremias 30:7 viittaa suureen ahdistuksenaikaan, "Voi! Suuri ja kauhea on se päivä, ei ole toista sen kaltaista. Se on ahdistuksen aika Jaakobille, mutta hän pelastuu siitä." Ilmaisu ”Jaakobin ahdistus” viittaa Israeliin, joka kokee ennennäkemättömän suurta vainoa ja luonnonmullistuksia.

Tarkastellessamme Kristuksen kuvauksia Matt. 24:15-30 huomaamme, kuinka suuren ahdistuksenajan alku liittyy kiinteästi Antikristuksen aikaansaamaan turmion iljetykseen. Daniel 9:26-27 kuvailee, kuinka hän tekee liiton (rauhansopimuksen) seitsemän vuoden ajaksi (yhden ”viikon” ajaksi). Seitsemän vuoden puolivälissä, keskellä ”viikkoa”, hän rikkoo tekemänsä sopimuksen, lopettaa teuras- ja ruokauhrin uudelleen rakennetussa temppelissä. Ilm. 13:1-10 antaa vielä yksityiskohtaisempia tietoja pedon toimista ja vahvistaa hänen vallassaoloaikansa pituuden. Ilm. 13:5 mukaan hän on vallassa 42 kuukautta, mikä on kolme ja puoli vuotta eli suuren ahdistuksenajan pituus.

Juuri Ilmestyskirja antaa meille eniten tietoa suuresta ahdistuksenajasta. Alkaen Ilm. 13, jolloin peto astuu näyttämölle, aina Kristuksen paluuseen luvussa 19, meille kerrotaan Jumalan vihan toteutumisesta maan päällä epäuskon ja kapinoinnin tähden (Ilm. 16-18). Se on samalla kuvaus Jumalan rankaisusta ja suojelusta Israelin kansaa kohtaan (Ilm. 14:1-5), kunnes hän viimein lunastaa lupauksensa sille perustamalla maanpäällisen kuningaskuntansa (Ilm. 20:4-6).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on suuri ahdistuksenaika?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries