settings icon
share icon
Kysymys

Onko skientologia kristillinen uskonto vai kultti?

Vastaus


Skientologiasta on vaikea tehdä tiivistä yhteenvetoa. Skientologia on tullut tunnetuksi, koska eräät Hollywoodin julkisuuden henkilöt uskovat siihen. Tieteiskirjailija L. Ron Hubbard perusti sen vuonna 1953 vain neljä vuotta sen jälkeen, kun hän oli sanonut "Haluan aloittaa uuden uskonnon, sillä sen kautta tulen vauraaksi". Hän todella rikastui sen avulla tullen monimiljonääriksi.

Skientologia opettaa ihmisen olevan kuolematon henkiolento, jota kutsutaan "tetaaniksi". Tetaani ei ole lähtöisin meidän planeetalta, jossa ihminen elää materian, energian, tilan ja ajan kahleissa (MEST, englanninkielen sanoista tuleva lyhenne). Skientologit pelastuvat auditointiprosessin kautta, jossa ihmismielessä olevia haitallisia menneisyyden tuskan ja tiedottomuuden muistijälkiä eli engrammeja pyritään poistamaan, koska ne estävät energian kulkua. Auditointi on pitkällinen prosessi ja saattaa maksaa tuhansia euroja. Kun kaikki engrammit on saatu poistettua, tetaani pystyy kontrolloimaan MEST:aa sen sijaan, että MEST kontrolloi häntä. Tetaani syntyy yhä uudelleen aina pelastumiseensa saakka.

Skientologia on hyvin kallis uskonto seuraajilleen. Sen jokaiseen kohtaan liittyy jonkinlainen maksu. Tämän vuoksi ainoastaan varakkailla henkilöillä on varaa sen jäsenyyteen. Se on myös erittäin jyrkkä ja rankaisee siitä eroon pyrkiviä. Sen "opit" perustuvat yksinomaan L. Ron Hubbardin kirjoituksiin ja opetuksiin.

Vaikka skientologit väittävät sen olevan yhteensopiva kristinuskon kanssa, Raamattu on eri mieltä sen kaikista opeista. Raamatun mukaan Jumala on kaikkivaltias ja maailmankaikkeuden ainoa luoja (1. Moos. 1:1); Jumala loi ihmiskunnan (1. Moos. 1:27); ihminen pelastuu ainoastaan armon ja uskon kautta Jeesuksen Kristuksen suorittaman uhrin kautta (Fil. 2:8); pelastus on ilmainen lahja, eikä ihminen voi tehdä mitään sen ansaitsemiseksi (Ef. 2:8-9); ja Jeesus Kristus on elossa ja istuu Isä Jumalan oikealla puolella (Ap. t. 2:33; Ef. 1:20; Hepr. 1:3) odottaen aikaa, jolloin hän kokoaa omansa luokseen iankaikkiseen taivaaseen. Kaikki muut päätyvät helvettiin, jossa he ovat Jumalasta erossa iankaikkisesti (Ilm. 20:15).

Skientologia kieltää suoraan Raamatun kuvaileman Jumalan, taivaan ja helvetin olemassaolon. Heille Jeesus Kristus oli ainoastaan hyvä opettaja, joka valitettavasti joutui surmatuksi. Skientologia eroaa kristinuskosta kaikissa tärkeissä opinkohdissa. Niistä tärkeimmät on lueteltu seuraavassa.

Jumala: Skientologia uskoo moniin jumaliin ja joidenkin jumalien olevan toisia korkeammalla. Raamatullinen kristinusko taas tunnustaa yhden ja ainoan oikean Jumalan paljastaneen itsensä meille Raamatun ja Jeesuksen Kristuksen kautta. Häneen uskovat eivät usko skientologian opettamaan väärään jumala-käsitykseen.

Jeesus Kristus: Kuten monet muut kultit, skientologia kieltää Kristuksen jumalisuuden. Sen sijaan, että he uskoisivat Kristukseen Raamatun opettamalla tavalla, he tekevät hänestä vähempiarvoisen jumalan, jonka maine on noussut vuosisatojen kuluessa. Raamatun selkeä opetus on, että Jeesus oli lihaksi tullut Jumala ja lihaksitulollaan toimi uhrina meidän syntiemme edestä. Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen kautta meillä on toivo iankaikkisesta elämästä Jumalan kanssa (Joh. 3:16).

Synti: Skientologia uskoo ihmisen pohjimmaiseen hyvyyteen ja olevan äärimmäisen halveksittavaa opettaa ihmisen olevan paha tai tarvitsevan parannuksen. Vastoin skientologian opetuksia Raamattu kertoo ihmisen olevan syntinen, jonka ainoa toivo on vastaanottaa Kristus Herranaan ja Pelastajanaan (Room. 6:23).

Pelastus: Skientologia uskoo uudelleensyntymiseen ja henkilökohtaisen pelastuksen tarkoittavan vapautta uudelleensyntymisen kiertokulusta ja siihen liittyvästä kuolemasta. Heidän mukaansa eri uskonnot tarjoavat yleismaailmallisen tien viisauteen, ymmärrykseen ja pelastukseen. Tämän vastakohtana Raamattu opettaa ainoan tien pelastukseen olevan Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus itse sanoi, "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani" (Joh. 14:6).

Verratessamme skientologian ja Raamatun opetuksia, havaitsemme niissä olevan hyvin vähän tai ei mitään yhtäläisyyksiä. Skientologia vie ihmisen yhä kauemmaksi Jumalasta ja iankaikkisesta elämästä. Skientologia joskus kätkeytyy kristillisiltä kuulostavien lauseiden ja termien taakse, mutta se on täysin vastakkainen kristinuskon opetuksille kaikissa uskon keskeisissä kohdissa. Skientologia on selvästi ja mitä ehdottomimmin epäkristillinen uskonto.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko skientologia kristillinen uskonto vai kultti?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries