settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on sijaiskuolema?

Vastaus


Sijaiskuolema tarkoittaa Jeesuksen Kristuksen kuolemista syntisten ihmisten sijasta. Raamattu opettaa kaikkien ihmisten olevan syntisiä (Room. 3:9-18, 23). Synnin rangaistus on kuolema. Room. 6:23 kertoo, "Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Tämä jae kertoo meille monia asioita. Ilman Kristusta me kuolemme ja vietämme iankaikkisuuden helvetissä syntiemme rangaistuksena. Sana "kuolema" viittaa Raamatussa eroon. Kaikki kuolevat, mutta jotkut jatkavat elämäänsä taivaassa Herran kanssa kautta iankaikkisuuden. Toiset taas jatkavat elämäänsä helvetissä iankaikkisesti. Tässä jakeessa kuolema viittaa elämään helvetissä. Kuitenkin, tämän jakeen opettama toinen asia kertoo meille iankaikkisesta elämästä Jeesuksen Kristuksen kautta. Tämä on hänen sijaiskuolemansa.

Jeesus Kristus kuoli meidän sijastamme, kun hänet naulittiin ristille. Me ansaitsemme ristinkuoleman, koska me elämme synnissä. Kuitenkin se oli Kristus, joka kärsi rangaistuksen meidän sijastamme; hän otti osakseen sen, minkä me olisimme oikeudenmukaisesti ansainneet. "Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden” (2. Kor. 5:21).

"Itse, omassa ruumiissaan, hän kantoi meidän syntimme ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle" (1. Piet. 2:24). Tässä me uudelleen näemme, kuinka Kristus otti päällensä meidän tekemämme synnit ja kärsi niiden rangaistuksen edestämme. Muutamia jakeita myöhemmin luemme, "Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi" (1. Piet. 3:18). Nämä jakeet eivät ainoastaan kerro meille Kristuksen sijaiskuolemasta puolestamme, mutta ne opettavat myös sen, että hän oli hyvitysuhri. Se merkitsee sitä, että hän hyvitti täysin ihmisen synnillisyyden vaatiman rangaistuksen.

Jesajan kirjasta 53:5 löytyy vielä jae, jossa kerrotaan sijaiskuolemasta. Tässä jakeessa puhutaan tulevasta Kristuksesta, joka kuolisi puolestamme ristillä. Profetia on hyvin yksityiskohtainen ja ristiinnaulitseminen tapahtui täysin ennustuksen mukaisesti. "Vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet." Huomaa sijaiskuolema. Näemme taas kuinka Kristus maksoi rangaistuksen puolestamme!

Me voimme maksaa synnin rangaistuksen ainoastaan kärsimällä itse rangaistuksen helvetissä iankaikkisesti! Mutta Jumalan Poika, Jeesus Kristus, tuli maan päälle kärsiäkseen syntiemme rangaistuksen. Koska hän teki sen meidän puolestamme, on meillä nyt mahdollisuus, ei ainoastaan saada syntimme anteeksi, mutta viettää iankaikkisuus hänen kanssaan. Tämän vuoksi meidän on laitettava uskomme siihen, mitä Kristus teki edestämme ristillä. Me emme voi pelastaa itseämme, me tarvitsemme sijaisen ottamaan paikkamme. Jeesuksen Kristuksen kuolema oli sijaiskuolema.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on sijaiskuolema?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries