settings icon
share icon
Kysymys

Kuinka Saatana on tämän maailman jumala (2. Kor. 4:4)?

Vastaus


Ilmaisu "tämän maailman jumala" (tai "tämän ajan jumala") kertoo Saatanalla olevan suuren vaikutuksen ihmisten ihanteisiin, mielipiteisiin, tavoitteisiin ja toiveisiin. Hänen vaikutusvaltansa ulottuu maailmamme elämänkatsomuksiin, koulutukseen ja kaupankäyntiin. Maailman ajatukset, olettamukset ja väärät uskonnot ovat hänen valvonnassaan ja ovat alkuisin hänen punomistaan valheista ja petoksista.

Saatanaa kutsutaan myös "avaruuden henkivaltojen hallitsijaksi" (Ef. 2:2). Hän on "tämän maailman ruhtinas" (Joh. 12:31). Nämä nimet ja monet muut kuvailevat Saatanan kykyjä. Kun esim. sanomme hänen olevan "avaruuden henkivaltojen hallitsijan", ilmaisee se hänen jollakin tavoin ohjaavan maailmaa ja sen asukkaita.

Se ei kuitenkaan merkitse, että hänellä on täysi valta, sillä ainoastaan Jumala kaikkivaltainen. Mutta se merkitsee, että Jumala kaikessa viisaudessaan sallii Saatanan toimia maailmassamme asettamiensa rajojen puitteissa. Kun Raamattu toteaa Saatanan hallitsevan maailmaa, meidän on muistettava, että se koskee ainoastaan uskottomia. Uskovat eivät enää ole Saatanan vallassa (Kol. 1:13). Uskottomat puolestaan ovat "Paholaisen ansassa" (2. Tim. 2:26) ja "Paholaisen vallassa" (1. Joh. 5:19; Ef. 2:2).

Vaikka Raamattu opettaa, että Saatana on tämän maailman jumalan, se ei merkitse hänellä olevan rajaton valta. Sen sijaan on kysymys siitä, että Saatana hallitsee uskotonta maailmaa jollakin tavalla. Uskottomat seuraavat 2. Kor. 4:4 mukaan Saatanan ohjelmaa: "Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva" (2 Kor. 4:4). Saatanan juonitteluihin kuuluu väärien oppien edistäminen maailmassa, koska ne sokaisevat uskottomat evankeliumin totuudelle. Saatanan elämänkatsomukset pitävät lukemattomia ihmisiä vankeinaan ja ainoastaan Kristus voi vapauttaa heidät.

Esimerkkinä tällaisesta näkemyksestä on usko siihen, että ihminen voi jotenkin ansaita Jumalan mielisuosion teoillaan. Melkein kaikissa väärissä uskonnoissa Jumalan suosion ansaitseminen on hallitseva aihe. Pelastus tekojen kautta on vastoin Raamatun opetuksia. Ihminen ei voi ansaita Jumalan suosiota ja iankaikkinen elämä on ilmainen lahja (Ef. 2:8-9). Tämä lahja on saatavissa yksin Jeesuksen Kristuksen kautta (Joh. 3:16; 14:6). Saatat pohtia, miksi ihmiskunta ei halua vastaanottaa ilmaista pelastuksen lahjaa (Joh. 1:12). Vastaus tähän on Saatana, tämän maailman jumala, joka sen sijaan houkuttelee ihmiskuntaa seuraamaan häntä. Saatanalla on oma asialistansa, jota uskoton maailma seuraa ja ihmiskunta sallii petoksen jatkuvan. Näin ollen ei ole mikään ihme, että Saatanaa kutsutaan valehtelijaksi (Joh. 8:44).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kuinka Saatana on tämän maailman jumala (2. Kor. 4:4)?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries