settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Raamattu opettaa valaisemisesta?

Vastaus


Hengellinen valaiseminen tarkoittaa, että mielemme kykenee paremmin ymmärtämään jonkin asian. Kun Jumala antaa meille uutta tietoa tai kertoo meille tulevista tapahtumista, kutsumme sitä profetiaksi. Kun Jumala auttaa meitä ymmärtämään jo annettua tietoa, kutsumme sitä valaisemiseksi. Kysymys kuuluu, "Kuinka Jumala valaisee Raamattua lukevien ja opiskelevien mieltä?"

Ensimmäinen asia, missä valaisemista tarvitaan, on tietoisuus synnistä. Ilman sitä kaikki muu on merkityksetöntä. Ps. 18:29 sanotaan, "Sinä, Herra, sytytät minun lamppuni, sinä, Jumala, tuot pimeyteeni valon." Psalmi 119 on kaikkein pisin Raamatun luku ja se on laulu Jumalan Sanasta. Jae 130 kuuluu, "Kun sinun sanasi avautuu, se valaisee, tyhmäkin saa siitä ymmärrystä." Tästä ilmenee Jumalan käyttämän valaisun keskeinen periaate. Kun Jumalan Sana tunkeutuu sydämeen, sen tuo valon ja ymmärryksen. Tämän vuoksi meitä kehotetaan toistuvasti lukemaan Jumalan Sanaa. Ps. 119:11 toteaa, "Minä talletan kaikki ohjeesi sydämeeni, etten rikkoisi sinua vastaan." Jakeissa 98 ja 99 sanotaan, "Sinun käskysi ovat alati ohjeenani, ne tekevät minut vihollisiani viisaammaksi. Olen oppineempi kuin kaikki opettajani, kun tutkin sinun liittosi säädöksiä."

Säännöllinen Jumalan Sanan opiskelu auttaa meitä elämämme tilanteissa. Tämä on ensimmäinen Jumalan käyttämä keino valaisemiseemme. Se on lähtökohta. Psalmissa 119 on myös toinen Jumalan valaistusmenetelmä. Jae 18 opettaa, "Avaa silmäni näkemään sinun lakisi kaikkine ihmeineen." Nämä "ihmeet" eivät ole uusia paljastuksia, vaan jo aikoja sitten kirjoitettuja asioita, jotka lukija nyt havahtuu ymmärtämään. Jae 37 on samankaltainen, "Sinun kätesi ovat minut muovanneet. Anna myös ymmärrystä, että opin käskysi!" Tässä pyydetään Jumalan käskyjen ymmärtämistä. Tässä psalmissa pyydetään viisitoista kertaa Jumalaa opettamaan käskyjään tai auttamaan niiden ymmärtämisessä.

Eräs raamatunkohta, joka ajoittain hämmentää valaisua on Joh. 14:26, "Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut." Tässä Jeesus puhuu opetuslapsilleen viimeisellä ehtoollisella antaen heille viimeisiä ohjeita ennen kuolemaansa. Tällä erityisryhmällä oli tehtävänä levittää hyviä uutisia Jeesuksesta Kristuksesta koko maailmalle. He olivat viettäneet yhdessä kolme ja puoli vuotta, nähden Jeesuksen ihmetekoja ja kuunnellen hänen opetuksiaan. He tarvitsisivat Jumalan erityisapua muistaakseen kaikki yksityiskohdat levittäessään Jeesuksen opetuksia koko maailmalle. Jeesus sanoi Pyhän Hengen opettavan heitä ja palauttavan heidän mieleensä kaiken, mitä hän oli heille puhunut, jotta he voisivat kertoa niistä muille. Tämä jae toden totta kertoo apostoleilla olleen taivaallinen apu evankeliumeja kirjoittaessaan. Se ei kuitenkaan lupaa, että tilanne olisi sama muiden uskovien kohdalla.

Mitä Pyhän Hengen suorittama uskovien valaiseminen sitten oikein on? Ef. 1:17-18 kertoo meille Pyhän Hengen antavan viisautta, jotta ymmärrämme Raamatun opetuksia koskien Jeesusta Kristusta ja voimme soveltaa niitä elämäämme. 1. Kor. 2:10-13 Jumala kertoo meille antamastaan Pyhästä Hengestä, joka opettaa meitä hengellisissä asioissa. Jumalan Pyhä Henki ohjaa meitä aina kohti Jumalan Sanaa. Kuten Jeesus sanoi opetuslapsilleen Joh. 16:12-15, Pyhä Henki toistaa, mitä Isä ja Poika ovat jo aiemmin opettaneet. Tämä toistaminen auttaa meitä paremmin kuulemaan ja muistamaan Jumalan opetukset. Toisinaan meidän on kuultava jokin asia moneen kertaan, jotta todella "kuulisimme" sen. Tämä on Pyhän Hengen rooli.

Valaisemisesta keskusteltaessa monesti sen tarkoitusperä jää huomioimatta. Joidenkin mielestä valaisemisen ainoa tarkoitus on Jumalan Sanan tarkka ymmärtäminen, erityisesti akateemisessa mielessä. Tästä ei ole epäilystäkään. Sanoilla on merkityksensä ja meidän on kiinnitettävä huomiomme niihin. Kuitenkaan akateeminen sanojen ymmärtäminen ei riitä, jos niitä ei sovelleta elämään.

Palataksemme Psalmiin 119, löydämme syyn valaisemiselle. "Opasta minut säädöstesi tielle, minä tahdon tutkistella sinun lakisi ihmeitä" (jae 27), "Anna minulle ymmärrystä noudattaa lakiasi, olla sydämestäni sille kuuliainen" (jae 34), "Anna ymmärrystä, opeta liittosi käskyt, olenhan minä sinun palvelijasi" (jae 125), ja "Sinun liittosi on iäti oikea. Auta minua ymmärtämään sitä, niin voin elää" (jae 144). Valaistuminen johtaa aina tekoihin. Jumala auttaa meitä ymmärtämään Raamattua, jotta me voisimme elää sen valossa. 1. Joh. 1:6 esittää meille haasteen, "Jos sanomme elävämme hänen yhteydessään mutta vaellamme pimeässä, me valehtelemme emmekä seuraa totuutta." Voisimme sanoa saman näillä sanoilla: "Jos sanomme olevamme valaistuneita, mutta elämme yhä pimeydessä, valehtelemme Jumalan Sanan ymmärtämisestämme." Jumalan Henki valaisee meitä ymmärtämään Raamattua ja soveltamaan sen opetuksia käytännön elämäämme. Room. 8:14 kuuluu, "Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia." Pyhän Hengen valaistus elämässämme on vahvistus, että me olemme Jumalan lapsia.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu opettaa valaisemisesta?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries