settings icon
share icon
Kysymys

Onko oppi Raamatun säilymisestä raamatullinen?

Vastaus


Raamatun säilymisopissa on kysymys siitä, että Herra on luvannut pitää Sanansa muuttumattomana. Säilyminen merkitsee yksinkertaisesti, että voimme luottaa Raamattuun, koska Jumala kaikkivoipaisuudessaan on huolehtinut sen välittymisestä kautta vuosisatojen.

Tiedämme, että meillä ei ole alkuperäisiä käsikirjoituksia. Sen sijaan meillä on tuhansia kopioita niistä. Käsikirjoituksissa on eroavaisuuksia, mutta ne ovat todella vähäpätöisiä, eivätkä vaikuta millään tavoin Jumalan Sanan opetuksiin tai ymmärtämiseen. Niissä on useimmiten kyse pienistä kirjoituseroavaisuuksista. Tämä ei kuitenkaan merkitse, että meillä ei ole tarkkaa Jumalan Sanaa tai että Jumala ei ole säilyttänyt sitä. Jos olemme tilanteessa, missä käsikirjoituksien välillä on huomattavia eroja, voimme kaikkia käsikirjoituksia tutkimalla ja vertaamalla päätellä, mikä alkuperäinen kirjoitus oli.

Muinaisten kopioitsijoiden tehtävä oli tehdä tarkkoja kopioita Raamatusta ja he olivat hyvin huolellisia. Yksi esimerkki heidän huolellisista työmenetelmistään oli heidän käytäntönsä laskea kunkin kirjan kirjaimien lukumäärä ja merkitä kirjan keskimmäinen kirjain. Sen jälkeen he laskivat kopiossa olevien kirjainten lukumäärän ja niin ikään sen perusteella päättelivät kirjan keskimmäisen kirjaimen ja vertasivat sitä alkuperäisen tekstin keskimmäiseen kirjaimeen. He käyttivät tämänkaltaisia aikaa vieviä menetelmiä, jotta kopiot olisivat olleet tarkkoja.

Meidän on myös muistettava, että Raamattu itse kertoo meille Jumalan säilyttävän Sanansa. Matt. 5:18 Jeesus sanoi, "Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut." Jeesus ei olisi voinut antaa tuota lupausta, jos hän ei olisi ollut varma, että Jumala säilyttäisi Sanansa. Sanoihan Jeesus itse: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa" (Matt. 24:35;Mark. 13:31;Luuk. 21:33). Jumala Sana säilyy ja toteuttaa Jumalan sille asettamat tavoitteet.

Profeetta Jesaja sanoi Pyhän Hengen ohjaamana, että Jumalan Sana säilyy iankaikkisesti. "Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iäti" (Jesaja 40:8). Pietari vahvistaa tämän Uudessa testamentissa lainaten Jesajan kirjasta ja hän viittaa Raamattuun sanoen, "Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu" (1. Piet. 1:24-25). Jesaja tai Pietari eivät olisi voineet antaa tällaista julistusta ilman, että he olisivat käsittäneet, kuinka Jumala säilyttää Raamatun.

Kun Raamattu puhuu Jumalan Sanan iankaikkisesta säilymisestä, kyse ei ole sen tallentamisesta taivaalliseen kassaholviin. Jumalan Sana oli annettu erityisesti ihmiskunnalla, eikä se täyttäisi tarkoitustaan, jos se ei olisi meidän saatavillamme. "Kaikki, mitä pyhät kirjoitukset sisältävät, on kirjoitettu meille opiksi, jotta saisimme siitä kestävyyttä, lohtua ja toivoa"(Room. 15:4). Kukaan ei myöskään pelastu ilman evankeliumin viestiä ja sehän on samoin tallennettu Raamattuun (1. Kor. 15:3-4). Jotta evankeliumia voidaan levittää "maan ääriin saakka" (Ap. t. 13:47), Raamattua pitää suojella. Jos Raamattua ei olisi säilytetty Jumalan puolesta, meillä ei olisi mitään varmuutta sen sisällön luotettavuudesta.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko oppi Raamatun säilymisestä raamatullinen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries