settings icon
share icon
Kysymys

Voiko henkilö pelastua yleisen ilmoituksen perusteella?

Vastaus


Yleisen ilmoituksen määritelmä on, "Jumalan ilmoitus kaikille, kaikkina aikoina ja kaikkialla, jonka perusteella käy ilmi Jumalan olemassaolo, älykkyys, voima ja yliluonnollisuus." Sellaisten raamatunkohtien kuten Ps. 19:1–4 ja Room. 1:20 perusteella voimme päätellä tiettyjä Jumalan ominaisuuksia ympäröivän luomakunnan perustella. Yleinen ilmoitus paljastaa Jumalan voiman ja suuruuden, mutta siitä ei käy ilmi Kristuksen mahdollistama pelastus. Ainoastaan Jeesuksessa on pelastus (Ap. t. 4:12). Siksi kukaan ei voi pelastua yleisen ilmoituksen perusteella. Monesti kysymys, ”Voiko henkilö pelastua yleisen ilmoituksen perusteella?", liittyy toiseen yleiseen kysymykseen, "Mitä tapahtuu niille, jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia?"

On valitettavaa, että on vielä maailmankolkkia, joissa Raamattu ei ole saatavilla, joissa ei tunneta Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, ja joissa ei ole tarjolla mitään keinoja oppia kristillisyyden totuuksia. Niinpä voidaan esittää kysymys, "Mitä näille ihmisille tapahtuu kuoleman jälkeen? Onko oikeudenmukaista, että Jumala tuomitsee henkilön, joka ei ole koskaan kuullut Jeesuksesta Kristuksesta?" Jotkut ovat sitä mieltä, että Jumala tuomitsee tällaiset ihmiset sen perusteella, kuinka he ovat reagoineet yleiseen ilmoitukseen. Oletuksena on, että jos henkilö todella uskoo siihen, mitä yleisen ilmoituksen perusteella Jumalasta voidaan tietää, silloin Jumala tuomitsee henkilön tuon uskon perusteella ja sallii hänen pääsynsä taivaaseen.

Ongelmana on, että Raamattu tekee selväksi, että jos henkilö ei ole Kristuksessa, silloin hänet "on jo tuomittu" (Joh. 3:18). Room. 3:10–12 toteaa, lainaten Ps.14:3, pelastumattoman ihmisen luonteen syntiseksi: "Ei ole yhtäkään vanhurskasta, ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan." Raamatun mukaan tieto Jumalasta on olemassa (yleisen ilmoituksen perusteella), mutta ihmiskunta on väärentänyt sen omia tarkoitusperiään varten. Room. 1:21-23 lainaten, "Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin." Ilman Jumalaa olevat ovat kapinoitsijoita, pimeydessä eläviä ja epäjumalanpalvojia.

Ihminen kapinoi huolimatta yleisestä ilmoituksesta. Syntinen ihminen torjuu kaiken, mitä Jumalasta voi tietää luomakunnan perusteella ja pyrkii välttämään totuutta (Lue Joh. 3:19). Koska ihminen ei luonnostaan etsi Jumalaa, Jumalan täytyy etsiä ihmistä. Juuri näin tapahtui Jeesuksen Kristuksen kautta. "Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan" (Luuk. 19:10).

Hyvä esimerkki evankeliumin tarpeestamme löytyy Ap. t. luvusta 10. Kornelius tiesi Jumalasta ja oli "hurskas ja jumalaapelkäävä, niin kuin koko hänen perhekuntansakin, hän antoi runsaasti almuja juutalaisille ja rukoili alati Jumalaa" (Ap. t. 10:2). Pelastiko Jumala Korneliuksen hänen rajalliseen jumalantuntemuuksensa perustuneen jumalanpalvonnan perusteella? Ei. Korneliuksen oli opittava tuntemaan Jeesus. Jumala ohjasi Korneliusta ottamaan yhteyden Pietariin ja kutsumaan hänet kotiinsa. Kornelius noudatti tätä kehotusta. Pietari saapui ja esitteli evankeliumin viestin Korneliukselle ja hänen perheelleen. Kornelius ja hänen perhekuntansa uskoivat Jeesukseen ja sen perusteella he pelastuivat (Ap. t. 10:44-48). Ei kukaan, ei edes Korneliuksen kaltainen "hyvä" ihminen pelastu yksin uskomalla Jumalan olemassaoloon tai kunnioittamalla Jumalaa omalla tavallaan. Ainoa tie pelastukseen on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi (Joh. 14:6; Ap. t. 4:12).

Yleinen ilmoitus voidaan ymmärtää yleisenä kutsuna tunnustamaan Jumalan olemassaolo. Kuitenkaan yleinen ilmoitus itsessään ei riitä ohjaamaan henkilöä pelastukseen Kristuksessa. Tämän vuoksi on tärkeää julistaa evankeliumia koko maailmassa (Matt. 28:19–20; Ap. t. 1:8). Room. 10:14 kertoo meille, "Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?" Ainoastaan uskon kautta hyviin uutisiin pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa voi pelastua (Joh. 3:16).

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voiko henkilö pelastua yleisen ilmoituksen perusteella?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries