settings icon
share icon
Kysymys

Onko meidän toteltava pastoriamme?

Vastaus


Hepr. 13:17 käsittelee tätä asiaa kenties tarkemmin kuin mikään muu raamatunkohta, "Olkaa johtajillenne kuuliaiset, totelkaa heitä. He valvovat öitä teidän vuoksenne, koska joutuvat kerran tekemään teistä jokaisesta tiliä. Saakoot he tehdä työnsä iloiten, ei huokaillen, sillä se olisi teille paha asia."

Pastorit loukkaantuvat nähdessään ihmisten olevan välinpitämättömiä Jumalan Sanan neuvoille. Piittaamattomuus Jumalan Sanaa kohtaan koituu niin tekevien turmioksi ja myös muut heidän ympärillään kärsivät siitä. Nuorille on tyypillistä, että he eivät perusta vanhimpien neuvoista ja luottavat sen sijaan omaan viisauteensa ja sydämensä ääneen. Hurskas pastori jakaa Jumalan Sanan mukaisia ohjeita, koska hän haluaa palvella Jumalaa ja ruokkia laumaansa hengellisesti, jotta heillä olisi Jeesuksen lupausten mukainen yltäkylläinen elämä (Joh. 10:10b).

Hurskaan pastorin vastakohta on "väärä opettaja", jota lauman hyvinvointi ei kiinnosta. Hän on kiinnostunut paremminkin vallasta ja muiden alistamisesta kuin Jumalan Sanan opiskelusta. Jumalan Sanan sijaan hän opettaa ihmisten opetuksia. Jeesuksen ajan fariseukset olivat sokeita sokeiden taluttajia (Matt. 15:14). Apostolien teot, evankeliumit ja Ilmestyskirja varoittavat moneen kertaan vääristä opettajista. Näiden omaa kunniaansa etsivien johtajien vuoksi me saatamme joutua tilanteisiin, joissa me joudumme olemaan tottelemattomia heitä kohtaan ollaksemme tottelevaisia Jumalaa kohtaan (Ap. t. 4:18-20). Kenenkään ei kuitenkaan pidä syyttää seurakunnan johtajaa kevein perustein ja syytösten tukena on oltava muita todistajia (1. Tim. 5:19).

Hurskaat pastorit ovat painonsa arvoisia kullassa. He ovat usein ylirasitettuja ja alipalkattuja. He kantavat suurta taakkaa harteillaan, kuten Hepr. 13:17 todetaan, ja jonakin päivänä he ovat tilivelvollisia tekemisistään Jumalalle. 1. Piet. 5:1-4 mukaan he eivät saa olla diktaattoreita, vaan heidän tulisi johtaa omalla esimerkillään, terveellä opetuksella (1 Tim. 4:16) ja nöyrällä mielellä. Paavalin tavoin he ovat kuin imettäviä äitejä, jotka rakastavat lapsiaan. Hurskaat pastorit ovat valmiita uhraamaan itsensä laumansa edestä ja hallitsemaan rakkaudella (1. Tess. 2:7-12; Joh. 10:11). Jumalan Sanalle ja rukoukselle omistautuminen on heille tyypillistä (Ap. t. 6:4), jotta he voivat johtaa Jumalan voimalla ja viisaudella. Tuhdilla hengellisellä ruoalla ruokituista seurakuntalaisista tulee terveitä ja voimaa pursuavia. Jos tämä kuvaus sopii sinun pastoriisi (kukaan ei ole täydellinen), on hän kahdenkertaisen kunnian ja kuuliaisuuden arvoinen (1. Tim. 5:17).

Näin ollen vastaus kysymykseemme on myönteinen. Meidän on oltava kuuliaisia pastorillemme. Meidän on rukoiltava hänen edestään pyytäen Jumalaa antamaan hänelle viisautta, nöyryyttä, rakkautta laumaansa kohtaan ja suojelua, koska hän suojelee hänen huostaansa uskottuja.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko meidän toteltava pastoriamme?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries