settings icon
share icon
Kysymys

Voiko kristitty "palauttaa" pelastuksen?

Vastaus


Lyhyt vastaus tähän kysymykseen on "ei". Aito kristitty ei voi "palauttaa" pelastustaan. Tosin on sellaisia, jotka uskovat, että kristitty ei voi "menettää" pelastustaan, mutta jotka kuitenkin uskovat, että pelastuksen voi "palauttaa" Jumalalle. He lukevat Room. 8:38-39 sanoen, että vaikka mikään meidän ulkopuolella oleva ei voi erottaa meitä Jumalasta, me itse voimme vapaan tahtomme perusteella erota Jumalasta. Tämä on epäraamatullista ja vastoin kaikkea logiikkaa.

Ymmärtääksemme, miksi pelastuksen "palauttaminen" on mahdotonta, meidän on ymmärrettävä kolme seikkaa: Jumalan luonne, ihmisen luonne, ja pelastuksen luonne. Jumala on Pelastaja. Yksistään Psalmeissa Jumala mainitaan ihmisen pelastajana kolmetoista kertaa. Jumala yksin on Pelastajamme, kukaan muu ei voi pelastaa meitä, me itse emme pysty pelastamaan itseämme. "Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä" (Jesaja 43:11). Missään kohdin Raamatussa Jumalaa ei kuvata Pelastajana, jonka päätös riippuu pelastuksen kohteesta. Joh. 1:13 tekee selväksi, että Jumalalle kuuluvat ihmiset syntyvät uudestaan Jumalan tahdosta, eivätkä omasta tahdostaan. Jumala pelastaa, koska hän tahtoo pelastaa ja koska hänellä on voima siihen. Hän suunnitelmiaan ei voi koskaan mitätöidä ja hänen voimansa on rajaton (Daniel 4:35).

Jeesus Kristus toteutti Jumalan pelastussuunnitelman. Hän oli lihaksi syntynyt Jumala, joka "tuli etsimään ja pelastamaan sitä, mikä oli kadonnut" (Luuk. 19:10). Jeesus teki selväksi sen, että me emme valinneet häntä, vaan hän valitsi meidät ja tahtoo meidän “tuottavan hedelmää” (Joh. 15:16). Pelastus on Jumalan lahja Kristuksen kautta ja se on annettu niille, jotka hän ennalta määräsi ennen maailman perustamista ja jotka hän on sinetöinyt Pyhällä Hengellä (Ef. 1:4-14). Tämän vuoksi ei ole mahdollista, että ihminen voi omalla tahdollaan mitätöidä Jumalan pelastussuunnitelman. Jumala ei ennalta määräisi jotakuta pelastukseen, jos joku voisi sen mitätöidä "palauttamalla" pelastuksen lahjan. Jumalan kaikkitietäväisyys ja ennalta tietäväisyys tekevät sen mahdottomaksi.

Ihminen on luonteeltaan langennut ja syntinen, eikä siksi etsi Jumalaa millään tavoin. Hän ei etsi Jumalaa, eikä pysty etsimään Jumalaa, ennen kuin Jumalan Henki muuttaa hänen mielensä, Hän ei ymmärrä Jumalan Sanaa. Hengellisesti kuollut ihminen on jumalaton, arvoton ja petollinen. Hänen ajatuksensa ovat täynnä katkeruutta ja kirousta, hänen sydämensä on täynnä murhaa, hänellä ei ole rauhaa, ja "jumalanpelko on hänelle vieras" (Room. 3:10-18). Tällainen ihminen ei pysty pelastamaan itseään, eikä hän edes ymmärrä tarvitsevansa pelastusta. Hänen sydämensä muuttuu ja hänen mielensä avautuu Jumalaa kohtaan vasta, kun hänestä tulee uusi luomus Kristuksessa Silloin hän ymmärtää totuutta ja hengellisiä asioita (1. Kor. 2:14; 2. Kor. 5:17).

Kristitty on henkilö, joka on lunastettu synnistä ja on matkalla taivaaseen. Hän on uusi luomus ja Jumala on hänen sydämessään. Hän vanha luonteensa on poissa, kuollut. Hänen uusi luonteensa ei halua palauttaa pelastusta ja palata vanhaan elämään sen enempää kuin sydänsiirtopotilas haluaisi palauttaa uuden sydämensä ja korvata sen vanhalla, sairaalla sydämellä. Ajatus siitä, että kristitty haluaisi palauttaa pelastuksensa on epäraamatullinen ja mahdoton.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Voiko kristitty "palauttaa" pelastuksen?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries