settings icon
share icon
Kysymys

Onko kuoleman jälkeistä elämää?

Vastaus


Kuoleman jälkeinen elämä on maailmanlaajuinen kysymys. Job puhuu meidän kaikkien puolesta sanoessaan: ”Ihminen, naisesta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta. Kuin kukka hän avautuu ja kuihtuu, on kohta poissa, kuin varjo... Mutta voiko ihminen herätä eloon, kun hän on kuollut?" (Job 14:1-2, 14). Kuten Job, melkein jokainen meistä on joskus pohtinut tätä kysymystä. Mitä meille oikein tapahtuu kuolemamme jälkeen? Lakkaammeko me vain yksinkertaisesti olemasta? Onko elämä vain läpikulkupaikka maasta lähtemisen ja siihen palaamisen välillä, tavoitteena oma kunnia? Menevätkö kaikki samaan paikkaan vai menemmekö eri paikkoihin? Ovatko taivas ja helvetti todella olemassa?

Raamattu kertoo, että kuoleman jälkeen ei ainoastaan ole elämää, vaan upea ikuinen elämä: ”mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat” (1. Kor. 2:9). Jeesus Kristus, lihaksi tullut Jumala, tuli maan päälle antaakseen meille tämän ikuisen elämän lahjan: ”…meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet” (Jes. 53:5). Jeesus kärsi rangaistuksen, jonka jokainen meistä ansaitsisi, ja uhrasi oman elämänsä maksaakseen synnin rangaistuksen edestämme. Kolme päivää myöhemmin hän osoitti voittaneensa kuoleman nousemalla ylös haudasta sekä fyysisesti että henkisesti. Hän oli maan päällä vielä 40 päivää, jolloin sadat ihmiset näkivät hänet, minkä jälkeen hän nousi kotiinsa taivaaseen. Room. 4:25 sanoo: ”Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomuksiemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden.”

Kristuksen ylösnousemus oli hyvin dokumentoitu tapahtuma. Apostoli Paavali haastoi ihmisiä kysymään silminnäkijöiltä asian todenperäisyyttä, eikä kukaan kyennyt kiistämään sitä. Ylösnousemus on kristinuskon kulmakivi. Koska Kristus nousi kuolleista, me voimme myös uskoa nousevamme kuolleista. Kristuksen ylösnousemus on suurin todiste kuoleman jälkeisestä elämästä. Kristus oli vain ensimmäinen siitä suuresta sadosta, joka herätetään uudelleen eloon. Fyysinen kuolema tuli yhden ihmisen, Aadamin, kautta, jolle olemme kaikki sukua. Mutta kaikki, jotka on adoptoitu Jumalan perheeseen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, saavat uuden elämän (1. Kor. 15:20-22). Aivan kuten Jumala herätti Jeesuksen ruumiin kuolleista, niin meidänkin ruumiimme herätetään Jeesuksen paluun yhteydessä (1. Kor. 6:14).

Meidät tosin kaikki herätetään kuolleista, mutta kaikki eivät mene taivaaseen. Jokaisen ihmisen on tässä elämässä tehtävä valinta, joka määrittää, missä hän viettää iankaikkisuuden. Raamattu sanoo, että meidän osanamme on kuolla vain kerran ja sen jälkeen tulee tuomio (Hepr. 9:27). Ne, jotka on vanhurskautettu, menevät ikuiseen elämään taivaaseen, mutta ei-uskovat lähetetään ikuiseen rangaistukseen, helvettiin (Matt. 25:46). Helvetti, kuten taivaskin, ei ole ainoastaan olotila, vaan kirjaimellinen ja hyvin todellinen paikka. Se on paikka, jossa jumalattomat kokevat Jumalan loppumatonta, ikuista vihaa. Helvettiä kuvataan syvyyden kuiluksi (Luuk. 8:31, Ilm. 9:1) ja tuliseksi, rikinkatkuiseksi järveksi, jonka asukkaita kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti (Ilm. 20:10). Helvetissä itketään ja kiristellään hampaita, mikä osoittaa syvää murhetta ja vihaa (Matt. 13:42).

Jumala ei saa mitään iloa jumalattomien kuolemasta, vaan tahtoo heidän kääntyvän jumalattomilta teiltään, niin että he voivat elää (Hes. 33:11). Hän ei kuitenkaan pakota meitä tottelemaan; jos torjumme hänet, hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa meille mitä haluamme – elämän erossa hänestä. Elämä maan päällä on testi – valmistautumista siihen, mikä on edessä. Uskoville edessä on ikuinen elämä Jumalan läheisessä läsnäolossa. Epäuskoisille elämä kuoleman jälkeen merkitsee iankaikkisuutta tulisessa järvessä. Kuinka voimme saada iankaikkisen elämän kuoleman jälkeen ja välttää iankaikkisuuden tulisessa järvessä? Vain yhdellä tavalla – uskomalla ja luottamalla Jumalan Poikaan, Jeesukseen Kristukseen. Jeesus sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25-26).

Iankaikkisen elämän ilmainen lahja on tarjolla kaikille. "Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään” (John 3:36). Meille ei anneta mahdollisuutta hyväksyä Jumalan pelastuslahjaa kuolemamme jälkeen. Iankaikkinen kohtalomme määräytyy Jeesuksen Kristuksen vastaanottamisen tai hylkäämisen perustella maanpäällisen elämämme aikana. "Juuri nyt on oikea hetki, juuri nyt on pelastuksen päivä" (2. Kor. 6:2). Jos hyväksymme Jeesuksen Kristuksen kuoleman maksuna syntisestä kapinastamme Jumalaa vastaan, meille taataan ei vain mielekäs elämä maan päällä, vaan myös ikuinen elämä kuoleman jälkeen Kristuksen kirkkaudessa.

Oletko päättänyt ottaa Kristuksen vastaan sen perusteella, mitä olet lukenut näiltä sivuilta? Jos näin on, ole hyvä ja klikkaa alla olevaa ”Olen ottanut Kristuksen vastaan tänään” – painiketta.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Onko kuoleman jälkeistä elämää?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries