settings icon
share icon
Kysymys

Kertooko Raamattu, kuinka apostolit kuolivat? Kuinka kukin apostoleista kuoli?

Vastaus


Jaakob on ainoa apostoli, jonka kuolema on selostettu Raamatussa (Ap. t. 12:2). Kuningas Herodes "mestautti Jaakobin". Tämä tarkoittanee, että hänen päänsä lyötiin poikki. Muiden apostolien kuolemantavat ovat kulkeutuneet meille kirkkohistorian välityksellä, näin ollen emme kiinnitä huomiota muihin kertomuksiin. Kaikkein yleisimmin hyväksytty kirkkohistorian perimätieto koskee apostoli Pietarin kuolemaa. Sen mukaan Pietari ristiinnaulittiin ylösalaisin X-kirjaimen muotoiseen ristiin Roomassa Jeesuksen ennustuksen mukaisesti (Joh. 21:18). Seuraavassa kerromme kaikkein yleisimmät muiden apostolien kuolemaa koskevat perimätiedot.

Matteus kärsi marttyyrikuoleman Etiopiassa, jossa hän menehtyi miekaniskuun. Johannes joutui kasvotusten kuoleman kanssa, kun häntä keitettiin suuressa öljykattilassa Rooman uskonvainoaallon aikana. Hän kuitenkin pelastui ihmeen kautta kuolemasta. Sen jälkeen hänet lähetettiin kaivoksiin Patmoksen vankilasaarelle. Siellä hän kirjoitti profeetallisen Ilmestyskirjan. Myöhemmin Johannes vapautettiin ja hän palasi nykyisen Turkin alueelle. Hän kuoli vanhana ja oli ilmeisesti ainoa rauhanomaisesti kuollut apostoli.

Jaakob, Jeesuksen veli (hän ei kuitenkaan ollut virallisesti apostoli) oli Jerusalemin seurakunnan johtaja. Hänet sysättiin alas temppelin kaakkoiskulman huipulta (pudotus onli yli 30 metriä), kun hän ei suostunut kieltämään uskoaan Kristukseen. Kun hänen todettiin selvinneen pudotuksesta hengissä, hänen vihamiehensä hakkasivat Jaakobin hengiltä nuijilla. Kyseisen temppelin huipun on oletettu olleen saman, jonne Saatana vei Jeesuksen kiusausten aikana.

Bartolomeus, joka tunnettiin myös Natanalielina, oli lähetyssaarnaaja Aasiassa. Hän julisti Jumalan Sanaa nykyisen Turkin alueella ja hän koki marttyyrikuoleman saarnatessaan Armeniassa, jossa hänet ruoskittiin hengiltä. Andreas naulittiin X-kirjaimen muotoiselle ristille Kreikassa. Hänet sidottiin ristille köysillä kärsimysten pidentämiseksi, kun häntä oli ensin ankarasti ruoskittu seitsemän sotilaan toimesta. Hänen seuraajansa kertoivat, että kun häntä vietiin ristiä kohden, Andreas tervehti heitä seuraavin sanoin: "Olen pitkään kaivannut ja odottanut tätä iloista hetkeä. Risti on pyhitetty sillä riippuneen Kristuksen ruumiin kautta." Hän saarnasi kiduttajilleen kahden päivän ajan, kunnes hän lopulta kuoli. Apostoli Tuomas keihästettiin Intiassa erään lähetysmatkan aikana, kun hän oli perustamassa seurakuntaa. Mattias, petturi Juudas Iskariotin korvannut apostoli, kivitettiin ja sen jälkeen hänen päänsä katkaistiin. Apostoli Paavalia kidutettiin ja sen jälkeen hänen päänsä katkaistiin keisarin Neron toimesta Roomassa vuonna 67. Muiden apostolien kohtalosta on myös perinnetietoa, mutta ilman luotettavia historiallisia tai perimätiedon todisteita.

Apostolien kuolemantapa ei ole kovinkaan tärkeä. Paljon tärkeämpää on se, että he olivat valmiit kuolemaan uskonsa puolesta. Jos Jeesus ei olisi herännyt kuolleista, apostolit olisivat tietäneet sen. Kukaan ei ole valmis kuolemaan valheen puolesta. Se tosiasia, että apostolit olivat valmiit kuolemaan hirvittävän kuoleman, eivätkä suostuneet kieltämään uskoaan Kristukseen, on suurenmoinen toteennäyttö heidän silminnäkijäkokemuksestaan Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukselle.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Kertooko Raamattu, kuinka apostolit kuolivat? Kuinka kukin apostoleista kuoli?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries