settings icon
share icon
Kysymys

Mitä Raamattu opettaa kristityn velkaantumisesta? Pitäisikö kristityn ottaa tai antaa rahaa lainaksi?

Vastaus


Paavali kehottaa meitä Room. 13:8 olematta velkaa kenellekään muuta kuin rakkautta. Tämä on voimakas muistutus Jumalan vastenmielisyydestä kaikkea sellaista velkaantumista kohtaan, jota ei makseta takaisin ajallaan (lue myös Ps. 37:21). Raamattu ei kuitenkaan täysin tyrmää kaikkea velkaantumista. Raamattu varoittaa meitä velkaantumasta ja pitää velkaantumattomuutta hyveenä, mutta ei kuitenkaan kiellä velkaantumista. Raamattu käyttää kovaa kieltä tuomiten sellaiset lainanantajat, jotka väärinkäyttävät velkaantuvia. Se ei kuitenkaan tuomitse velallisia.

Jotkut kyseenalaistavat koron kantamisen, mutta useat raamatunjakeet hyväksyvät kohtuullisen koron perimisen lainasta (San. 28:8; Matt. 25:27). Muinaisen Israelin laki kielsi koron kannon yhdessä tapauksessa, nimittäin silloin kun rahaa lainattiin köyhille (3. Moos. 25:35-38). Tällä lailla oli monia yhteiskunnallisia, taloudellisia ja hengellisiä sovellutuksia ja kaksi niistä on mainitsemisen arvoisia. Ensimmäiseksi, laki todella pyrki auttamaan köyhiä, eikä huonontamaan heidän tilannettaan. Oli tarpeeksi kurjaa elää köyhänä ja avun pyytäminen oli nöyryyttävää. Mutta jos köyhä joutuisi lainan takaisinmaksun lisäksi maksamaan korkean koron, silloin laina-apu tekisi hänen tilanteensa entistä kurjemmaksi.

Toiseksi, laki halusi antaa tärkeän hengellisen opetuksen. Lainaajan antaessa köyhän lainan koron anteeksi, silloin kyseessä oli armollinen teko. Hän ei pystynyt hyödyntämään lainaamaansa pääomaa sinä aikana, kun raha oli lainattu köyhälle. Samoin pääoman omistaja oli Jumalalle kiitollisuuden velassa, koska Jumala ei perinyt "korkoa" suomastaan armosta. Jumala oli armollisesti tuonut Israelin Egyptistä, jossa he olivat olleet pennittömiä orjia ja oli antanut heille oman maan (3. Moos. 25:38). Näin ollen hän oletti israelilaisten osoittavan samanlaista armollisuutta omille köyhille kansalaisilleen.

Kristityt ovat samankaltaisessa tilanteessa. Jeesuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus ovat maksaneet syntivelkamme Jumalalle. Nyt meillä on tilaisuus kykyjemme mukaan auttaa muita tarpeessa olevia, erityisesti muita uskovia, lainaamalla heille sen sijaan, että lisäisimme heidän velkataakkaansa ja ongelmiaan. Jeesus jopa antoi meille vertauksen kahdesta velallisesta ja heidän suhtautumisestaan anteeksiantoon (Matt. 18:23-35).

Raamattu ei kuitenkaan varta vasten kiellä tai suosittele rahan lainaamista. Raamattu opettaa meille, että yleisesti ottaen ei ole hyväksi velkaantua. Velka tekee meistä lainanantajan orjia. Joissakin tapauksissa velkaantuminen on "välttämätön paha". Kristitty voi velkaantua niin kauan, kuin se on ehdottoman välttämätöntä, hän käsittelee rahaa viisaasti ja pystyy suoriutumaan lainan takaisinmaksusta.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mitä Raamattu opettaa kristityn velkaantumisesta? Pitäisikö kristityn ottaa tai antaa rahaa lainaksi?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries